you’re damned if you do and damned if you don’t – painavaa asiaa.

Luin erään kirjoituksen laihduttamisesta ja se herätti mielessäni monia ajatuksia. Laihdutus. Ai että mä vihaan sitä sanaa, yhtä paljon kun vihaan sanaa ööh.. en keksi mitään muuta sanaa, jota vihaisin – paitsi ”All in” dokaamisen yhteydessä. Lisäksi tekstin kirjoittaja kirjoitti siitä, miten hän yritti välttä laihdutuksensa paljastumista – kunnes lopulta porukka alkoi huomaa sen blogin kuvista ja kysymykset heräsivät. Kirjoittaja kuitenkin haluaisi, että laihdutuksesta pitäisi pysytä avautumaan, eikä häpeäämään sitä. Minä en häpeä laihduttamista. Häpeän lähinnä muitten ihmisten reaktioita. Enkä halua, että minun kropastani tehdään suuri asia. Siksi en enää ota puheenaiheeksi laihdutusta.

Milloin jonkun henkilön painosta tuli muitten asia? Olen ajatellut tätä melkeinpä koko elämäni ajan. Miksi minun paino on muitten asia? Miksi joku perseenreikä saa heittää kommentteja mun painosta ja ulkonäöstä? Itselläni ei ikinä, siis ikinä tulisi edes mieleen, että menisin laukomaan kommentteja jonkun painosta. Koska olen koko elämäni aikana saannut kuulla muitten mielipiteitä siitä, miltä minä näytän – ja miltä mun pitäisi näyttää. ”Aiotko ihan oikeasti syödä tuon pullan?” – mitä se kenellekkään periaatteessa kuuluu, jos joku haluaa syödä pullan?

Luen paljon blogeja. Siis ihan hirvittävän määrän blogeja. Ja aina nämä kommentit menevät samalla tavalla. Jos joku syö jotain, mitä voisi kutsua terveelliseksi ruuaksi, siitä pitää kommentoida siihen malliin, että irrottelisit välillä, syö pulla – anorektikko. Joku toinen syö vähän liian usein pullaa, niin siitä kommentoidaan, että syö välillä porkkanaa – läski. Jos joku treenaa välillä tai aika usein niin käsketään taas vetää niitä pullia välillä – anorektikko/fasistiliikkuja. Ja jos joku ei treenaa niin käsketään menemään salille – läski. Mikä tämä juttu nyt oikein on? Alkaako omatunto kolkuttaa, jos joku elää terveellisesti, mutta te ette? Pelkäättekö läskien tarttuvan – näytön kautta? (Esimerkit ovat suurimmaksi osaksi otettu ruotsalaisista blogeista – toki olen nähnyt niitä suomalaisissa myös.)

Joo tiedetään, jotkut pelkäävät, että läskit tarttuvat – vähän niinkun flunssa. Joten käyttäkää ihmeessä läskinpelkääjät maskeja suunne edessä, ettette vaan saa sitä läskitartuntaa! Ja muistakaa desinfioida kätenne myös, jos esimerkiksi joudutte kättelemään läskiä! (Iiiik, kauhiaaa!) Vai onko se vaan niin, että huomaatte, että se läski voisi olla te, jos kerran lipsahdatte porkkanadietistänne? Tekin olette kuolevaisia, ettekä mitään kreikkalaisia jumalia? Niin, mitettikää sitä vähän.

Tiedättekö, kun lauotte näitä kommentteja muitten painosta ja syömisistä, niin aiheutatte todennäköisesti traumoja, joita ei pysty noin vaan karistamaan. Edelleenkin huonoina päivinä, näin melkein 15 vuotta myöhemmin, kuulen luokkani kusipään huutavan mulle ”katsokaa tuossa menee meidän koulun läskein muija!” 15 vuotta, enkä ole unohtanut sitä kommenttia. Mutta voin melkein lyödä vetoa vasemmasta munuaisestani, että tämä kusipää on itse unohtanut kommentin. Ja ihan oikeasti, tuliko tuon kommentin heittämisestä hyvä fiilis? Häh? Voisin kirjoittaa kirjan kaikista näistä kommenteista, joita elämäni aikana on mulle tipahtanut.

Ja jos kieltäydyn pullasta kaffittelun yhteydessä, sitten saadaan ivallisesti morkata siitä, että ”oletko taas laihiksella?” Ehkä, tai sitten en vaan tykkää sun kuivasta fakin pullasta. Tai  olen juuri syönyt aiemmin. Tai sitten ihan oikesti olen laihiksella, so what? Ja sitäpaitsi, kuuluiko tämä sulle, ihan oikeasti? Mitä jos mäkin kokoajan kommentoisin ihan kaikkea mitä sinä teet – ja oh, onko sulla taas finni naamassa, haha, kannattais ehkä pestä naamaa vähän useammin!! Pizzanaama!

No entäs laihat sitten! Niitä saa morkata niin paljon kun haluaa, koska he ovat laihoja, eikö vain?! Kaikki haluavat olla laihoja. Hei ihan oikeasti, katso nyt, sun luut törröttää! Hyyyi! – Luuletteko ihan oikeasti, että tämä on jotenkin kannustava kommentti? Mistä kohtaa? Olen tavannut monia, jotka häpeävät laihuuttaan ja toivovat hartaasti, että saisivat edes muutaman kilon extraa (Kaikki eivät tosiaan ole sellaisia kun minä esim – uskon lentäviin kaloreihin – ne lentävät suoraan perseeseni.) Tosin, kun itse muutama vuosi sitten oli laihimmillani, ihmiset tulivat taas kommentoimaan ”nyt taitaa olla ihan hyvä aika pistää stoppi sun laihdutukselle!  Muuten susta tulee anorektikko!” Vai vituttaako vaan se, että joku on laihempi kun te? Häh?

Ihan oikeasti ihmiset, mun paino on mun asia, ei sun! Mun paino ei kerro musta yhtään mitään ihmisenä, vaikka niin luulette (läskit ovat laiskoja, laihat ovat ööh, jotain.) Antakaa kaikkien kukkien kukkia, ihan oikeasti! Jos joku haluaa syödä vähän terveellisemmin, antakaa tämän ihmisen syödä terveellisesti, ilman mitään vinoilua. Paino on monille hirvittävän arka asia, eikä ihan oikeasti ole oikeutettua mennä pilaamaan muitten päivä koska te pelkäätte, että läskit tarttuvat hengityksen kautta, tai olette kateellisia jollekkin, joka on laihempi kuin te. Keskittykää te siihen omaan painoon ja ulkonäköön, niin me muut keksitytään meidän juttuihin.

En kannusta ylensyömiseen, en kannusta fasistiseen laihdutukseen. Vihaan sanaa dietti, laihdutus ja läski. En normaalisti käytä mitään näitä sanoja, käytin niitä nyt vaan korostaakseni mun pointteja. En ole ylipainoinen, en ole laiha. Olen mitä olen, none of anybody’s business! Olen lopettanut laihdutuksen, koska se on niin ahdistavaa itselleni monesta eri syystä – koska kaikilla on mielipiteitä siitä, mitä mun pitäisi ja ei pitäisi tehdä.

Ajatuksia? Mielipiteitä?

Hih. Painavaa asiaa… tajusitko? Hihi, välillä olen niin hirvittävän nokkela, etttä itsekin yllätyn!

Kuvat.

22 thoughts on “you’re damned if you do and damned if you don’t – painavaa asiaa.

  1. Ite kärsin koko lapsuuteni ja nuoruutenikin nimenomaan anorektikko-huuteluista, olin nimittäin aika hoikka. En tosiaankaan anorektikko, anoreksia on sairaus. Kun aloin treenaamaan ja lihoinkin kiitos iän myötä hidastuneen aineenvaihdunnan, nämä huutelut jäivät. Jos ei suoraan sanottu ”söisit enemmän”, niin sanottiin ”odotapas pari vuotta, niin et ole enää noissa mitoissa!” No, näinhän se tietenkin menee. Ennen pystyi mättämään herkkuja ihan miten paljon vaan, nykyään ei tod. Ikävä on niitä aikoja.

    En kommentoi mitenkään muiden ulkonäköä tai syömisiä ja ärsyttää ne, jotka näin tekevät. Silti ”laihduttamisen” pitäisi sen sijaan olla pikemminkin elämäntapojen muuttamista, eli terveellisempää ruokaa ja liikuntaa. Jotkut pakonomaiset ”nyt mä oon syömättä tän kuukauden!” eivät loppupeleissä auta yhtikäs mitään, vaan kilot tulevat äkkiä takaisin. Kaiken pitäisi siis lähteä pitkäkestoisemmasta hyvän olon tavoittelusta.

    Ja nimenomaan, jos lihavia ei saa haukkua, niin miksi laihoja kuitenkin saa? Onko se jotenkin vähemmän loukkaavaa sanoa ”anorektikko!” kuin ”läski!” Mielestäni ei, paha mieli tuli noista luuviulu-huuteluistakin aikoinaan. Joku joskus mainitsi, että ”nehän on vain kohteliaisuuksia!” Ahaa?

    Tykkää

    • Joo se on kyllä kummaa, että heti jos on laiha niin on anorektikko. Mä en tajua yhtään, että ihmisten painoon kommentoidaan ylipäätänsä. Varmasti luuviulu-kommentti tuntuu siinä missä läski-kommenttikin. Jos joku luulee, että laihoja saa haukkua, niin ne ovat kyllä todella väärässä – ja ”luuviulu” kohteliasuus? No ei ihan, ainakaan mun kirjoissa. En oikein ymmärrä miten ihmiset ajattelee :( Tulee niin surulliseksi, ettei kukaan oikein kelpaa sellaisena kun on.

      Niinpä, olen itsekin vetänyt noita en syö mitään enää koskaan diettejä, ja ne vaan loppui hirveeseen masennukseen ja totaalirepsahtamiseen. Ja siitä tulee vasta tyhmä olo, että mihin ihmeeseen sitä on itsensä oikein laittanut vuosien varrella. Muutenkin kaikki lehtien ”ihmedietit” ihan kun ne toimisi.. Niin kauan kun kuluttaa enemmän kun syö = success. Kaikkihan sen tietää, joten miksi ihmeessä niin harva tajuaa sen? Elämäntapamuutos kuulostaa paljon paremmalta muutenkin kun laihdutus, vähän niinku positiivisemmalta :)

      Tykkää

  2. Ai niin. Ja kyllä muuten aikoinaan rasitti olla kylässä ruokapöydässä (JA VIELÄKIN AVOMIEHEN MUMMIN LUONA!), kun jatkuvasti kuuli sitä ”sun pitäis kyllä syödä enemmän kun oot noin laiha, otahan lisää” ja sitten siunailtiin seuraava vartti. Hyi helvetti miten inhottavaa, oikeesti! Aikuiset ihmiset! Ja jos ei ottanut lisää, niin sitten tuli näitä ”ei kai sulla anoreksiaa ole?” Jopa mun äiti pakotti mut pari kertaa vaa’alle ja epäili anoreksiaa. Tämäkin johtuen sukulaisten vihjailuista. Nykyään laihuus tuntuukin olevan suoraan anoreksiaa, muita vaihtoehtoja ei vaan ole. Ja jos laiha ihminen ei halua lihottaa itseään hampurilaisilla ja karkilla, niin ”eihän sitä muuten liho?”

    Tykkää

    • Joo näitä aikusten ihmisten kommentteja olen minäkin ihmetellyt vuosien aikana. Jos kieltäytyi siitä pullasta niin herranjumala oletko laihiksella tai sitten just näitä, sun ei ehkä kannattais syödä enempää.. mutta siskosi/veljesi/serkkusi saavat mielusti ottaa lisää! Tänks..

      Heh, joo siis hampurilaiset ja karkit on ainoa tapa hankkia elopainoa lisää.. voi voi.. ei voi ymmärtää ei.. :/

      Tykkää

  3. Hienosti kirjoitettu ja totta joka sana! That´s my girl <3
    Mut joo siis se on jännä miten joidenkin kommentit vieläkin yli 15-vuoden jälkeenkin kummittelee mielessä :/ Ollut paljon uutisia näistä koulukiusaamisista missä sitten tämä kiusattu on tehnyt itsemurhan :( Mikä helvetti tähän maailmaan ja ihmisiin on oikein mennyt??mihin ihmisten lähimmäisenrakkaus,toisista välittäminen on kadonnut??onko ihmisillä oikeesti niin huono olla nykypäivänä…ääääh…ei ymmärrä ei :( Meni nyt varmaan ihan aiheen ohitse mut pakko oli purata ajatuksiaan ;)
    Täs maailmas on tietynlainen ajatus siitä minkälaiselta ihmisten pitäis näyttää :/ mikä musta on ihan täysin naurettavaa/järjetöntä ja täyttä bullshittia.Eiköhän me jonkainen olla kauniita sellaisina kuin olemme ja eikös sitä aina sanota että kauneus on katsojan silmissä.Pitäisi vain itse hyväksyä itsensä sellaisena kun on ja olla onnellinen eikä liikaa sitten verrata itseään noihin typeriin kauneus lehtiin ym.
    Mun mottoni on: mä olen mä enkä muuksi muutu ja turha tulla yrittää mua muuttamaan :D

    Tykkää

    • Kiitos Heli! :) Arvasinkin, että tykkäisit ;)

      Ja miksi sitä muuten muistaa ne paskat kommentit, eikä ikinä niitä hienoja ja kauniita kommentteja? Kuitenkin joo, koulukiusaaminen.. sitä en ole kyllä koskaan tajunnut millään tavalla. Aikomus on kirjoittaa tästä joskus toiste! Kaikki pyörii nykyään oman navan ympärillä tai jotain. Ei voi jummartaa ei!

      Ja sitten ihan kun me kaikki maailman ihmiset voitais edes näyttää samalta! Ihan oikeasti. Mennyt ihan sairaaks tää nykymaailman ideaalikuvasta. Ja sitten se on vielä niin, että tää ulkonäköpainostus koskee vielä enemmän naisia kun miehiä! Miksi? Miksi on niin tärkeää, että nainen on laiha ja kaunis, mutta ei se, että miehellä on isot lihakset? Tai tuosta naisten ulkonäöstä puhutaan huomattavasti enemmän kun miesten? Nojoo taas menin toiseen asiaan :D

      Musta sun motto kuulostaa aivan fantastiselta! :)

      Tykkää

  4. Mahtavaa, loistavaa, erinomaista! JUST NÄIN. Mikään ei ole ihmisten mielestä muissa koskaan hyvin. Tähän väliin sopii tällainen tosi viisas kiinalainen sananlasku: ”Ei arpinaama peiliin katso, vaan moittii toisen kasvoja rumiksi”-> sama pätee näihin ikuisiin laihdutus/läski kysymyksiin. Usein nämä kaikesta valittajat ja piikittelijät yrittävät peitellä vaan itsessään jotain – tai ovat simppelisti kateellisia. Noi vittumaiset ”oletko dieetillä?” kommentit kuulostaa aina vaan piikittelyltä, että niin, taasko, mahdatko onnistua tälläkään kertaa. Ylipäänsä miksi AINA pitäisi olla dieetillä jos kieltäytyy vaikka pullasta tai suklaasta, voihan sitä yrittää elää terveellisemmin tai muuta sellaista. Mutta ei, kun sanoo että olen karkkilakossa niin vastaukseksi pyöritellään silmiä. Byhyy on siinä kanssa kaikilla ongelmat, jos syön, olen lihava, jos en syö, olen huomionhakuinen anorektikon alku.
    Mahtava tää sun kirjoitus, kiteytti mun ajatuksia myös ihan täydellisesti :D

    Tykkää

    • Hehe kiitos :) Toi sananlasku on mun uusi lemppari! Liian monet ihmiset ovat niin mustavalkoisia nykyään, ihan tyhmää! NIin millainen sitten pitäisi olla, jotta nää ihmiset hyväksyisi? Kun on vähän pakko syödä, koska muuten ei selviä hengissä.. :P Jos mä oon viikon vetäny kovaa treeniä ja vetänyt muutaman extra porkkanan, niin haluaisin kyllä mielelläni syödä jonkun pullan jossain vaiheessa – hyvällä omatunnolla! Tai vaikka en olisi edes sitä treeniä vetänytkään, jos tekee mieli ottaa yhden pullan niin myös otan! Kivaa, että muutkin ajattelee tästä samalla tavalla kun mää – maailmassa on vielä toivoa! ::)

      Tykkää

      • JA yleensä ottaa päähän nää sukupuoliroolit syömisessä – miehet saa hyvällä omallatunnolla vetää makkaraa ja possua ja kaikkea mättöä, mutta jos nainen tekee samaa niin huhhuh sitä pidetään ihmeellisenä läskinä. :D Minä tilaan ravintolassa possua yhtälailla kuin miehetkin enkä jaksa ruveta siinä jeesustelemaan että pärjäisin salaatilla vain noudattaakseni jotain yleisiä käsityksiä että nainen syö salaattia ja mies mitä vaan :D Ei sillä, kyllä hyvä salaatti on joskus oikein naminami mut.. kerran sitä eletään, syön miten haluan enkä siten miten muut haluaa! :D Näin pitäisi kaikkien ajatella että saataisiin tollaset typerät kommentit jokavälistä pois.. :P

        Tykkää

        • Aamen! Kerran kaverin kanssa jossain jatkoilla ja mentiin yhen tyypin (miehen) kanssa snägärille ostamaan pita-kebabit. Sitten alettiin vetää niitä kebabbeja siinä ja äijä katsoi kyllä todella omituisesti meitä.. kysyttiin mitä se tuijottaa, nii vastas ettei oo ikinä nähnyt muijien syövän niin ”sotkuisesti” – kaikki vetää aina jotain salaatteja. Siis se oli kyllä positiivisesti yllättynyt.. Mähän myös tilaan myös justiinsa sitä mitä mä haluan! Välillä ehkä salaattia mutta todella harvoin menen minnekkään ravintolaan vetää salaattia, ku sitä voi syödä kotonakin :D Pitäis kääntää tuo silleen, että alkaa kommentoimaan miesten syömisiä hirveesti.. ”voihan vee kannattaako sun ihan oikeasti ottaa tuota lihaa taas.. ottasit sentää kalaa tai jotain. Ja makkaraa, se vasta epämiehekästä onkin” tai jotain sellaista..

          Tykkää

  5. Ikävä kyllä ihmisiä luokitellaan ja kategorisoidaan vaikka ei tunnettaisi muuten koko ihmistä. Helposti ihmiset saavat yhdellä sanalla tai lauseella tehtyä mielipahaa, koskien esim. ulkonäköä. Mediassa ihannoidaan liikaa sellaista hoikkuutta, johon sitten pitäis kaikkien pyrkiä ihmedieteillä…aarhhhgg! eiks ihminen saa elää elämäänsä kuin hänestä itsestä hyvälle tuntuu? toki onhan ihminen itse vastuussa, mitä syö ja milloin. Oot ihan oikeilla linjoilla, että elämäntapojen muuttaminen tai ruokailutapojen vaihtaminen lisäämään omaa hyvinvointia kuulostaa ehdottomasti paremmalta. Huomio kiinnittyy nykysin ihan liikaa ruokaa. Aina on olemassa ääripäitä, mutta paino on jokaisen private thing. Kyl mäki ärtäisin jos joku tuntematon tulis sanomaan mulle..toki riippuu minkälaista :D tai ainaki jäisin miettii, et miks se tulee sanoo..mitä se sitä haittaa? :P no jokaisella on mielipiteensä, joskus se on hyvä pitää omana tietona..

    p.s. tiiätkö muuten koska uus batman leffa on tulossa? :DD

    Maria

    Tykkää

    • Niinpä, pitäisivät vaan mielipiteensä omana tietona, en koskaan ole tajunnut tuota, että pitää hoilottaa pitkin kylää mitä mieltä on jonkun ulkonäöstä… Kyllähän sen pistää hetken ajattelemaan miksi joku sanoo jotain negatiivista mun ulkonäöstä. Jos joku nyt tulis sanoo siitä, sanoisin varmaan jotain takasin.. Nuorempana tosin en kykenyt siihen, vaan olin vaan hiljaa ja otin kaiken paskan. Joo mediahan on yksi suuri roisto tässä asiassa. Tosin hassua, että vain naistenlehistä näitä diettijuttuja löytyy, mutta ei miesten (tosin en näitä miestenlehtiä kyllä ole koskaan lukenut, mutta jotenkin en voi kuvitella sitä, että siellä olis ”Laihdu 5 kiloa viikossa jotta perse mahtuu Speedoseihin kesällä”-juttua :P)

      Mun lähteiden (imdb) mukaan tulisi 25 heinäkuuta. Eli siihen on IKUISUUUUUUUUS! yhyy!

      Tykkää

      • Niinpä, tota ei oo tullu ajatelleeks, ettei miesten lehdissä puhuta varmaan laihdutuksesta..siellä vois kuvitella olevan juttuja kyllä urheilusta tai ruuasta..mut ehkä enemmän sen tyyliin, että miten pääset 8 viikossa muskelikuntoon= rannalle näyttämään lihaksia :D tai näin hurmaat vaimosi täydellisellä gourmee-aterialla :p

        yhyyy :D vasta..noh, tässä ehtii kertaa moneen kertaa edelliset baaaatmanit!

        Maria

        Tykkää

        • Hahaha. Olisi muuten eri hauskaa, jos joku kirjoittaisi sellaisen artikkelin miestenlehteen. Tosissaan siis, ei läpällä :D (Jos joku miestenlehti sattuu lukemaan tätä… minä olen vapaaehtoisena sitten kirjoittamaan sitä, koska se oli mun idea!! VAi? :D)

          Niin ehtiikiin.. na na na na na na na na na naa BÄÄÄTMÄÄÄN!

          Tykkää

  6. Niputan samaan kategoiaan läski/laiha asian kanssa, myös tupakanpolton. Tupakoitsijalle ei ole uutinen se, että tupakka on pahasta. Samalla tavalla kun ylipainoiselle ei ole uutinen se, että ylipaino on pahasta.

    Tykkää

  7. Päivitysilmoitus: asioita, joita en ymmärrä VIIII: karppausbuumi | Mary ihmemaassa

  8. Päivitysilmoitus: 366 päivää ihmemaassa | Mary ihmemaassa

  9. Päivitysilmoitus: kolmen viikon dietti-v*tutus-mietteitä, olkaa hyvät. | Mary ihmemaassa

  10. Päivitysilmoitus: älä laihduta! | Mary Ihmemaassa

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s