asioita, joita en ymmärrä pt V: blogit

”Hei, kiva blogi sulla! Jos mä seuraan sun blogia, seuraatko mun?” tai ”Seuraa mun blogia Bloglovinilla, niin mä seuraan sun blogia” tai ”Hei mulla on nyt menossa kilpailu mun blogissa, jossa voit voittaa tätä tätä ja tätä just nyt!” tai ”Hei xx:n blogissa on kilpailu jossa voit voittaa hevosen.” – Miksi kukaan edes jaksaa vaivautua? Tätä ei ole vielä tapahtunut tosiaan suomenkielisellä blogilla (onneksi), mutta Ruotsin blogosfäärissä tämä on rasittavan yleistä. Vastaus näihin kaikkiin kysymyksiin on: EI! En seuraa blogia, josta en ole yhtään kiinnostunut – enkä varsinkaan sun blogias, koska olet spammaaja. Sinunkaan ei tarvitse seurata mun blogia, jos esim blogini ei  millään tavalla sinua kiinnosta (mitä en tosiaankaan voi  millään tavalla ymmärtää – blogini on mainio – end of discussion). Enkä halua olla mukana sinun hikisessä kilpailussa, varsinkin jos tulet mun blogiin siitä spammaamaan, enkä tosiaankaan halua voittaa hevosta. Ja kaikkein vähiten haluan jonkun xx:n blogin kilpailuun mukaan, joten pois siitä spammaamasta. Kaikki jotka laativat kilpailuunsa sellaiset säännöt, että osallistua saa vain ja ainoastaan, jos menee kirjoittamaan 4532 spam-kommenttiajonkun muun blogiin, pitäisi kieltää internetin käyttö – loppuelämäksi! Uskokaa jo, spammaus ei ole millään tavalla hyväksyttävää, eikä varsinkaan mun blogeissa. Ugh.

Siis se pettymys, kun ehdit ilahtua uudesta kommentista ja menet lukemaan sitä – ja se osoittautuu spammaukseksi. Ohhooh. Se pettymys.

Tai ”Moi, miten menee? Oliko sulla hyvä päivä?” – Kun on kirjoittanut kissansa kuolemasta. Tämä nyt oli siis vaan esimerkki, tämä ei ole ihan tällä tavalla mennyt. Mutta siis. Lukekaa postauksen sisältö, ennen kun kirjotatte jonkun ihan rändöm kommentin. Koska minä en ainakaan klikkaa blogiisi katsomaan, kuinka idiootti oikein olet, kun tällaista teet. Tiedän sen ilman klikkaustakin. Eli siis et saa uutta lukijaa musta ainakaan tällä tavalla. Ja muuten poistan sun kommentin.

Kolmekymmentäviisituhatta hymiötä tekstissä. Ei ole kivaa luettavaa. Yksi, ehkä. Kaksi, käy. Mutta, jokaisen lauseen päättäminen hymiöllä, aiheuttaa mulle sydämentykytystä ja raivokasta silmien nykimistä. Ja siltä sivulta on pakko päästä pois sekunnissa – HETI. Sitäpaitsi ihmettelen edelleenkin sitä, kun kaverini mielestä hymiöitä saa kirjoittaa työhakemuksiin. Kaverini on siis reippaasti minua nuorempi (about 5 vuotta – on se reippaasti hei) ja hän kivenkovaa väitti, että on hyväksyttävää kirjoittaa hymiöitä työhakemukseen – eikä millään tavalla voinut ymmärtää miksi hymiöitä ei voisi mukamas kirjoittaa työhakemukseen. Siis häh? Onko tämä se mihin maailma (nykynuoriso) on menossa? Terveisin Marianne-täti. Hymiöt eivät koske kommentteja toki, kommentoidessa minäkin menen crazy bananas hymiöiden kanssa!

On paljon muutakin, mitä en kerrassaan voi ymmärtää blogosfäärissä. Esimerkiksi, miksi joku (anonyymi) pistää hirveesti energiaa ja aikaa, kirjoittamalla negatiivisia, ilkeitä kommentteja blogeihin. Siis – miten joku jaksaa? Ja sitten, että välillä mennään niin pitkälle ja ollaan todella törkeitä. Eikö kukaan sitäpaitsi tiedä sitä, että IP-osoite (yleensä) säästyy kommentteja jättäessä. Joten nämä netin anonyymit voidaan periaatteessa jäljittää – aika helpostikin, eli ei ole olemassakaan mitään ”anonyymia”. Netissä uhotaan ja haukutaan ja puhutaan paskaa, mollataan ja yritetään kaikin tavoin pahoittaa toisten mieltä – tosielämässä ei uskalleta sitten sanoa yhtään mitään, ja pyydetään lupaa vessassakin käymiseen. Olen aina ollutkin sitä mieltä, että internet on idioottien areena.

Blogit, jotka ovat kun kopioita suosituista blogeista. Sen näkeen heti, jos yrittää kopioida jotakin. Kaikista kivointa on, kun löytää jonkun ihan oikeasti uniikin blogin – jossa uskalletaan olla oma itsensä! Eikö vain? Vaikutuksia muista, toki (minä esimerkiksi sain tästä vaikutuksia tähän postaukseen – vaikka taidan kuitenkin kirjottaa ihan jostain muusta.. heh) – sehän onkin koko homman pointti (ehkä). Suora kopio – tylsää.

Voisin kirjoittaa vähintään viisiosaisen kirjasarjan kaikesta, mitä mua blogosfäärissä oikein ottaakin päähän. Tai mitä en ymmärrä. Mitä te ette ymmärrä, kun on kyse blogeista?

En laita mitään linkkejä esimerkkeihin, en toki halua pahoittaa kenenkään mieltä.

Ja lopuksi päivä biisi.

12 thoughts on “asioita, joita en ymmärrä pt V: blogit

  1. Vitsi miten paljon faktaa mahtuu yhteen postaukseen. Toi on oikeesti älyttömän rasittavaa miten ihmiset laittaa noita kilpailuhehkutuksia kommentein toisten blogiin, vaan sillä periaatteella että saa lisää lukijoita. Ei ihmiset lue blogia, jos siitä ei ole kiinnostunut, fakta mikä fakta.

    Samoin täällä on ihminen joka hieman pyörittelee aina silmiä kun ilmestyy kommentti missä ihminen on kommentoinut mun postausta jotenkin niin älyvapaimmalla tekstillä, kun esimerkiks ”Monetko korvikset ostit?” ja ensimmäinen lause postauksesta on vaikka että tuli ostettuu kolmet korvikset. Hölmöä ja naurettavaa, mikä sen pointti on?

    Tykkää

    • :D Toi on niin tyypillistä, että kysytään jotain mitä jo lukee postauksessa! :D (Ei oo tosiaan mulle tapahtunut täällä suomenkielisessä blogissa..) Ihan kun monet yhtäkkiä ovat taantuneet ja unohtaneet lukutaidon eh eh. Pointtia emme kai koskaan tule tietämään ja ymmärtämään, kuten myös näitä spammaajia.

      Tykkää

  2. Ma en muutenkaan ymmarra tota, etta blogille halutaan haalia satoja lukijoita. Mua varmaan ahdistaisi jos mun blogilla olisi hulluna lukijoita. On paljon kivempi kirjoitella pikkuporukalle, ei sit niin nolotakaan jos vaikka kirjoittaa tai sanoo jotain tyhmaa ku ei sita kuitenkaan kukaan lue!

    Ma en kans ymmarra ku saan kommentteja, etta ”Very nice outfit, check out my blog! http://www…………….blogspot.com”. Siis tyypit, ma en kirjoita blogiani saadakseni linkkia jonkun puolalaisen blogiin!

    Ja hymiot eivat sovi tyohakemukseen. Se ei vaan kay painsa, mutta oon itse nahnyt CV:n (huonon CV:n), jossa moinen oli. Mulle tuli tosta mieleen ku mun aiti, joka on aidinkielen opettaja ylaasteella, on joskus antanut mun kattella niita nuorten aikan aineita ja sit puolet niista lopettaa aineen kirjoittamalla ”The End” englanniksi sinne loppuun. Osalla on otsikot huonolla englannilla kirjoitettuna.

    Ja anonyymit persenaamat on musta ihan todella kummallinen ilmio. Siis se ei ole sellaista pienta ja ajattelematonta haukkumista, vaan siina mennaan tosi syvalle ja ollaan niin henkilokohtaisia kuin mahdollista. Mun blogilla on yksi sellainen vakikommentoija, se kommentoi lahes jokaiseen postaukseen, vaikka en ole joulukuun jalkeen yhtaan sen kommenttia julkaissut. Se silti jaksaa. Se tarttuu ihan kaikkeen. Jos sanon, etta soin pitsaa, niin se kertoo, etta mun ei pitais ku olen laski ja jos kerron, etta kavin pelaamassa tennista se sanoo, etta oon naurettava ku yritan laihduttaa. Mun naama on kuin lapiolla lyoty ja jokainen sana mita kirjoitan on kritisoitavissa. Jokainen typo on suora osoitus, etta olen kirjoitustaidoton idiootti ”Miten sa ees paasit yliopistoon”. Aina kun mainitsen jotain opinnoistani, kertoo han, etta opiskelen briteissa vaan, koska en ole kyllin hyva paastakseni suomalaiseen yliopistoon (riippumatta siita, etta olen yhdessa Euroopan arvostetuimmista psykan laitoksista ja han ei selkeasti tieda mista puhuu). Kun kirjoitin arsytyspostauksen arsyttavasta ihmistyypista, kertoi han, etta ma olen juuri sellainen. Hammentavinta tassa on, etta sen kommentteista huomaa, etta se ei ole kukaan, joka on ikina tuntenut mua todellisuudessa. Se on vaan joku tyyppi netin syovereista, jolla on joku hata. En siis oikein tieda miten suhtautua noihin anonyymeihin, koska niista ilmeisesti ainakin osa on ihan oikeasti todella hairiintyneita.

    Tykkää

    • Ensinnäkin… WHATTAFAAK? Siis ihan oikeasti!? Tuo sun persenaama kuulostaa jo pahemman luokan stalkkerilta. Mua varmaan ahdistaisi ihan tajuttomasti, jos mulle joku tuollainen tulisi kommentoimaan! Ja ettei edes tajua sitä, että sä et edes julkaise sen kommentteja vaan jatkaa vaan. Huh huh. Häiriintynyt indeed! Deluxe! Miten sä kestät?

      Joo sitä mäkin pelkään hirvittävästi, että sitten tulee näitä jotka kommentoivat joka ikistä pikkuvirhettä, jos olisi megablogi. Se on tosin nytkin aika iso päänvaiva mulle, tai sanotaanko stressaavaa, vaikka mulla onkin pieni blogi. Olen esim. täysin tietoinen siitä, ettei kielioppi ole ihan 100% mulla hallussa. Jos tästä esimerkiksi tulisi sanomista joka ikisen postauksen yhteydessä en tiedä mitä tekisin..

      Mun eno oli kanssa opettajana ja kertoo aina ihan hulvattomia kokeiden vastauksista. Joku esimerkiksi sen sijaan, että olisi vastannut kysymyksiin, niin oli piirtänyt hienoja piirustuksia käärmeistä siihen kokeeseen… Oli aika huvittavaa kyllä kuunnella näitä stooreja hehe. Mutta joo yksi hymiö pilaa jo hyvänkin CVn. On se kummaa, että joku luulee edes läppänä, että hymiö jossain CVssä tai työhakemuksessa olisi jotenkin sopivaa… saati sitten tosissaan!

      Tykkää

  3. Oon kans hoksannu ton ”monta kynsilakkaa ostit” -jutun lähes joka kerta kun alan jonkin blogin kommentteja kattelemaan. ARGH! Tekisi mieli huutaa että ota silmä käteen ja kato! :)
    (Pliiz don’t eat me kun käytin hymiötä!) Toi CV on mullekin aika ajankohtainen kun kesätöitä tässä koko ajan haen eikä tosiaankaan käynyt edes mielessä että olisin sinne tyrkännyt mitään äksdeetä. Huoh, nuo nykyajan teinit t: 20v mummo

    Tykkää

    • Hehhe, jaa että lukutaidottomuuden lisäksi ei valokuviakaan katsota? :D No ei vaiteksaan, ymmärrän jos joskus ehkä missaa jonkun tietyn yksityiskohdan, mutta että se on toistuvaa ja monesta suuntaa tulevaa, niin pistää vähän miettimään.

      Muistaakseni kirjotin ettei koske kommentoimista, koska kyllä minäkin hymiöitä käytän! Näin :DDD Eli not gonna eat you.. not yet at least hehe! Joo eikö koulussa opeteta, ettei niitä hymiöitä laiteta ihan joka paikkaan, varsinkaan työhakemukseen? Pitäis ehkä laittaa joku ehdotus koulutusministeriölle?

      Tykkää

  4. mulle ei onneksi ole tullu vielä kutsuja blogin seuraamiseen, ilmeisesti mun lukijakunta (aikuisiälläkin pelaamista jne harrastava) on fiksumpaa, kuin tuota mainostusta harrastavat ihmiset (meikkaus- ja muotiblogeja kirjoittava hameväki). jos minua sattuisi kiinnostaman kommentoijan blogi, niin todennäköisesti linkki sinne löytyy kuitenkin hänen profiilistaan, ei tarvitse siis erikseen käskeä vierailemaan.

    tuollasesta muiden ihmisten blogien spammaamisesta en ollu kuullukkaa. viime aikoina on näköjää ollu kyllä sellaista ”linkittäkää bloginne” -trendiä. siinä kirjoittaja tekee uuden viestiketjun blogiinsa ja ihmiset saavat käydä mainostamassa omaa blogiaan. tekijä lupaa muutaman päivän päästä valita niistä muutaman ”mielenkiintoisimman” blogin. tuosta trendistä minulla on muutamia huomioita:

    – blogin omistaja saa paljon vierailuja
    – blogi saa uusia seuraajia, kun mainostajat koittavat edistää omaa valintaansa liittymällä seuraajiksi
    – vierailijat saavat mainostaa omaa blogiaan
    – kun ketjussa on useita kymmeniä samanlaisia meikkaus ja muotiblogeja, niin moniko vierailija käy oikeasti katsomassa niitä mainostettuja blogeja?
    – kun usea ihminen on huomannut nämä ”linkittäkää bloginne” helpoksi keinoksi saada vierailijoita sivuilleen, niitä ilmestyy kuin sieniä sateella.
    – erittäin suurella todennäköisyydellä jos henkilö valitsee muutaman mielenkiintoisimman blogin, niin ne käsittelevät täysin samoja aiheita kun valitsijan oma blogi. toisin sanoen tuossa mainostuksessa ei tule esiin edes mitään uutta ja erilaista.

    rrraivostuttavaa! :D

    mitä noihin anonyymeihin tulee, niin ainakin voi laittaa tunnuksenkäyttöpakon sille kommentoinnille. kyllähän sitä voi tehdä tunnuksen tuollaisille häirikkökirjoittelulle, mutta harva jaksaa jatkaa sitten kun viides tuollainen tunnus on jo estetty…

    Tykkää

    • Se on juuri nuo 14-17 vuotiaat jotka tuleva kysymään sitä, haluanko seurata heidän blogiaan. Öh, joo.. aikuset ihmiset sentään ovat hieman fiksumpia. Välillä, ei aina :P

      En mä oikein tuota linkitä blogisi-juttujakaan oikein tajua. Tosin sinänsä on olemassa hirvittävä määrä ihan kelpo blogeja, jotka mielestäni ansaitsevat suuremman lukijakunnan – eli jos se olisi tuollaisen postauksen syy, niin go ahead! Mutta niinkun tuo sun viimeinen pointti tossa oli, aina valitaan samanlaisia blogeja, kun itsellä on. Joku Ginatricothenkkamaukkaseppälä-blogi. OOOOH, uniikki blogi indeed!

      Paitsi jos laittaa sen tunnuksenkäyttöpakon, niin varmaan monet jättävät kommentoimatta ja se tuntuu vähän siltä kun estäisi sananvapauden. Saa antaa kritiikkiä mun puolesta, mutta ei saa olla ilkeä muita kohtaan. Mikä on todella monen mielestä internetin ainoa käyttötarkoitus..

      Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s