project mary 2.0 – 1 year later

wondermary2

Nyt on jo kulunut vuosi siitä, kun hankin salikortin. Mutta miten projekti Mary 2.0 oikein sujuukaan? No sanotaan vaikka näin, että en tiedä. Olen vuoden aikana treenannut suhteellisen säännöllisesti, syönyt suhteellisen hyvin, mutta kuitenkin terveys on reistaillut vähän niin ja näin.

Voisi sanoa, että viime kesä meni ainakin ihan läskiksi. Olen juonut ihan törkeästi alkoholia sitten viime kesän haha. Syksyllä multa katosi ruokahalu ja olin kolme kuukautta ilman sokeria ja treenasin suhteellisen paljon myös. Painoa hävisi siinä samalla 15 kg. Tähän haluan vielä huomauttaa, että olen kuitenkin syönyt – en siis näännyttänyt itseäni, koska en ole tyhmä.

Pidin pienen treenipaussin ollessani Suomessa joulun aikana, ja sitten sain kuolemanflunssan uuden vuoden aikoihin. Sen jälkeen vedin aika rankkaa treeniä – salitreenit kolme kertaa viikossa ja crosstrainerilla kaksi kertaa viikossa. Painoni kuitenkin nousi tästä, eikä tippunut. Mutta se taitaa olla lihasta, näin ainakin sanon itselleni. Olen vuoden aikana kuitenkin oppinut rakastamaan treeniä, ja se on nykyään osa mun arkea. En voisi kuvitella istuvani enää tietokoneen ääressa ja kaivella nenääni vuorokauden ympäri. Kävelen/pyöräilen joka paikkaan ja mieluiten myös olen liikenteessä mahdollisimman paljon.

Kuitenkin.

Kuten tiedätte, ystäväni on menossa naimisiin tässä kohtapuoli ja olen päättänyt päästä eroon parista kilosta ennen häitä – toukokuussa. Ei pitäisi olla mitenkään hirvittävän vaikea tavoite. Eikö vain?

Joten päätin tehdä pienen testin. Vetää yhden kuukauden ainoastaan kuntotreeniä ja jättää salitreenit vähäksi aikaa. Ja samalla tarkkailla mitä oikein suuhuni laitan. Siis en laihduta, vaan halusin vaan katsoa, mitä kuukauden (kova) kuntotreeni tekee kropalle. (Mikä muuten cardio workout on suomeksi??) En ole kieltänyt itseltäni mitään periaatteessa, mutta olen ollut tarkka siitä, etten syö liian vähän kaloreita (kroppa säästöliekille) tai liian paljon skeidaa (karkkia, sokeria, alkoholia – no enhän mä fuulaa ketään, olen juonut alkoholia..) ja syönyt ihan liikaa. Mutta en ole näännyttänyt itseäni (koska silloin treeneistä ei tule yhtään mitään.) 

Testikuukausi tuli ja meni.

Tulokset? -0.5 kg (whoppifakkingdoodaa (sarkasmia huom.)) ja noin – 5 cm. Tämä vituttaa ihan törkeästi, kuvittelin ainakin pääseväni eroon parista kilosta. Tiedän, lihakset painaa enemmän kuin läski blabla. Mutta näköjään ei, ei, ei. Kiitos universumi. Mutta kuntoni on kohentunut ihan törkeästi. Kun kuukauden alussa teki tiukkaa juosta 1.5 km, juoksin pari päivää sitten 5 km ihan kepeästi (jos ihan vähän liioittelen.) Combat on nykyään lastenleikkiä, menee ihan parilla juomapaussilla (ennen kuolin jokaisen biisin jälkeen ja olin juonut kaikki vedet puolessavälissä.) Aika kiva juttu, jos multa kysytään.

Mutta samalla mulle tuli riesaksi ihan törkeä migreeni (esim tätä kirjoittaessa makaan sängyssä ja haluan kuolla.) Siis en nyt liioittele – mulla oli melkein kaksi viikkoa putkeen migreeniä/päänsärkyä. Mun oli tarkoitus tehdä tästä hauska testi – mutta siitä tulikin totista totta ja olen melkein saannut jonkinlaisen pakkomielteen treenaamiseen ja syömiseen (tämä alkoi jo ennen helmikuuta.) En tiedä kuinka paljon mun tulisi syödä. En tiedä kuinka minun tulisi treenata. Olen lukenut ihan törkeästi liikuntablogeja, lukenut foorumeja, etsinyt tietoa, monta tuntia päivässä. Laskenut kaloreita. Itkenyt. Ollut ahdistunut. Melkein saannut paniikkikohtauksen, kun eilen sovitin mekkoja ( häitä varten – saattoi johtua siitä, että kyse oli nimenomaan mekoista eikä varsinkaan treenituloksista hehe.)

Olen täydellisesti hukassa. Jos jatkan näin, tulen saamaan syömishäiriön (taas). Sillä en ajattele täysijärkisesti enää. Tästä on tullut pakkomielle. Tämä ei ole kivaa enää. Mua vituttaa herätä aikasin ja yrittää ehtiä salille ennen töitä (tosin – kun olen taas kotona olen tyytyväinen siihen, että lähdin salille to begin with.) Alan taas vihaamaan ulkonäköäni. Mun on yksinkertaisesti pakko relata vähän, syödä vähän karkkia ja ottaa chillisti.

Vai mitä mun pitäisi tehdä? Mennä psykologille itkemään?

Toim huom. Tämä ei ole mikään pro-ana/bulimia-postaus. En laihduta. En ole dietillä. En karppaa. En ole terveys-natsi. Mua vaan vituttaa ihan vitusti, kun en näe tuloksia tekemästäni duunista.

Advertisements

7 thoughts on “project mary 2.0 – 1 year later

  1. Yhyy, tsemppiä. Kuulostaa tutulta. Itsekin migreenistä kärsivänä tuli mieleen, että a) juothan varmasti tarpeeksi vettä ja b) vedäthän edes jotain monivitamiinihivenainediibadaabaa? Mulla migreenin yleensä laukoo alkoholi, sokeri, liian kirkkaat valot, väsymys, liian alhainen verensokeri tai vedenpuute (tai tietty joku yhdistelmä näistä). Treenavalle toi alhainen verensokeri ja vedenpuute vois osua kanssa. Jos syön liian vähän, jää esim. lounas väliin, niin iltaa kohti otsaa sykkii vaikka mitä tekis, joten sapuskojen kanssa ei voi lepsuilla (ja mä huomaan sen liian vähän syömisen yleensä orastavasta migreenistä tai siitä että tuntuu ”kevytpäiseltä” (jos tajuat mitä tarkoitan :)).

    Isot pojat on väittäneet, että kantsii mielummin käyttää aikansa punttitreeniin kuin cardioon, mutta saattavat olla väärässä. Ja naisia kun tässä ollaan, niin painoon vaikuttaa kans hormonit, nesteet jne. ja joku parin kilon painon vaihtelu jopa perättäisinä päivinä on mulle ihan normaalia.

    Itse oon kans paininut samanlaisten ongelmien kanssa ja menin nyt jo niin pitkälle, että on labrassa vetämässä verikokeet siitä olisko kilpirauhasessa tjsp. jotain häikkää. Jos ei löydy fysiologista syytä, niin en oikein keksi parempaa neuvoa kuin ”osta sellainen ihana mekko, joka on sopiva just tänään ja sit jos satutkin timmiytymään ennen häitä, niin näppärästi kavennat mekkoa”. Kuiteskin hääkuvissa näyttää parhaimmalta jälkikäteen säteilevä hymy ja se, että on hyvällä fiiliksellä kuin se, että ressaa paljonko hääkakkutäytsäri turvottaa ja mahtuuko sen jälkeen mekon vetskari kiinni jos tarviikin käydä vessassa. Tosi helppo sanoa, tiedän.

    ”Olen vuoden aikana kuitenkin oppinut rakastamaan treeniä, ja se on nykyään osa mun arkea. En voisi kuvitella istuvani enää tietokoneen ääressa ja kaivella nenääni vuorokauden ympäri. Kävelen/pyöräilen joka paikkaan ja mieluiten myös olen liikenteessä mahdollisimman paljon.”
    –> tää on musta kaikkein tärkeintä! Ja sitäpaitsi -5 cm on hyvä tulos!

    Tykkää

    • Joo migreeni on kyllä sanonko mistä. No veden juonti voi välillä olla vähän hakusessa. Mutta syön ainakin jotain monivitamiinijuttuja :D Lisäksi pakko syödä about joka kolmas tunti just ettei verensokeri mene liian matalaksi – instant migreeni. Mutta voisin vähän tsemppaa tuossa vedenjuonnissa. Mä en tiedä miksi just nyt kuluneen kuukauden aikana on ollu normaalia enemmän migreeniä. Koska olen syönyt paremmin, juonut itseasiassa vähemmän alkoholia kun normaalisti… Hmm. Weird.

      Joo tiiän, et punttitreenii kandee satsata. Kyllähän mä normaalisti niin teenkin, nyt halusin vaa testata, että lähteekö vikat läskit veke cardiolla. No ei lähtenyt motherfuu… Pitäisi varmaan mennä juttelee jonkun henkilökunnan kanssa siellä salilla..? Koska muuten tuun oikeesti sekoamaan.

      Mm m ehkä pitäisi ottaa sellanen mekko, tosin näytän idiootilta ihan missä vaan :D Mä laitan housut päälle, ihan vitun sama! :D

      Ehkä se on hyvä tulos, homman nimi on vaan se että vaadin itseltäni aivan liikoja välillä. Pitäisi pystyä tyytymään niinhin pieniinkin juttuihin…

      Tykkää

    • Mun pitää katsoa, jos kesältä löytyy jotain kuvia. Olen kyllä suurimmaksi osaksi sellainen ihminen, etten oikein tykkää olla valokuvissa (believe it or not) joten voi olla vaikeaa löytää minkäänlaisia kokovartalokuvia musta. Mutta katsotaan, jos löydän jostain jotakin :) Sitten ehkäpä.

      Tykkää

  2. Päivitysilmoitus: helmikuu kännykän kautta katsottuna | Mary ihmemaassa

  3. Päivitysilmoitus: paussi elämästä. | Mary ihmemaassa

  4. Päivitysilmoitus: project mary 2.0: under construction. | Mary ihmemaassa

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s