näin elät terveellisesti opiskelijabudjetilla pt 1: liikunta

tumblr_m3f7d3xCZ81rr3l61o1_500Jos olisin saanut yhden kruunun (siis Ruotsin valuutta, ei siis mitään sellaisia päähineitä..) jokaiselta opiskelijalta, joka valittaa, ettei ole varaa treenata, eikä muuten ole varaa syödä hyvin, olisin nykyään miljonääri (joo olen siis opiskellut jo jonkin aikaa.. mutta ei puhuta nyt siitä..) Ja sitten toisaalta on aina kummasti kyllä varaa tilata pizzeriasta pizzaa ja kebabbia joka viikonloppu, koska on ollut baarissa ja vetänyt ihan tappiin asti ja darra on ihan perseestä. Nojoo. En tuomitse, en todellakaan. Jokainen tyylillään etc. Teenhän tuota itsekin joskus.. heh heh heh.

Mutta terveelllinen elämäntapa on todellakin mahdollista ihan millä budjetilla tahansa, kas tässä vähän vinkkejä liikkumiseen:

– Kuntosaleja on vaikka kaikille jakaa ja jokaisessa hintaluokassa. Monissa paikoissa on sitäpaitsi opiskelija-alennuksia (opiskelija-alennukset ♥ – tämän takia voisin opiskella eläkeikään asti – sitten: eläkeläisalennukset ♥ :D ) Ei välttämättä tarvitse treenata siinä paikassa, jossa on kymmenen kerrosta ja biljoona eri laitetta, infrapuna- ja höyrysaunat ja hierontatuolit – koska nuo asiat nostavat hintaa. Sitä pystyy aivan hyvin treenaamaan ihan normaalilla salilla, missä on ihan peruspainot ja muutamat masinat ja juoksumatto – niillä pärjää hei tosihyvin. Lisäksi kannattaa katsoa, jos yliopistolla on joku oma sali jossain – ne on yleensä hurjan halpoja. Tosin, jos on ihan aloittelija, niin kannattaa ehkä käydä ohjaajan kanssa läpi vähän laitteita, ettei sitten mene loukkaamaan itseään.

– Ja muuten! Jos jätät yhden baarireissun väliin, niin sulla on varaa siihen kuukauden salikorttiin. Aivan varmasti – tai no, riippuu siitä, kuinka monta bisseä vedät yhden baari-illan aikana. Jos se on yksi, niin voi olla vähän nihkeetä, mutta jos se on yli neljä niin sitten lähesytään pariakymppiä. Ja tiedän, kaikki eivät käy baarissa. Slä osta sitä yhtä toppia, jota olet kuolannut viikon. Tai sitä laukkua. Asiat tärkeysjärjestykseen.

funny-picture-todays-to-do-eat-workout-be-awesome– Eikö kuntosali nappaa? Osta esim alennuksesta hyvät kengät (hyvät kengät on muuten aika tärkeä juttu! Tämän olen oppinut kantapään kautta.. terv luupiikit kantapäissä huonoista kengistä.) ja lenkkeile (ja ehkä jotkut hupparit, koska farkuissa ei ole kauhian kivaa lenkkeillä… tai no jos tykkäät niin go for it!) Hyvät kengät kestävät kauan ja täten voit lenkkeillä niillä vuosikausia (okei ei ehkä niin kauan.) Lenkkeillä voi muuten melkein ihan missä vaan. Jopa keskustassa. Vaihtele reittejä ja tutki kaupungia/paikkaa, jossa asut! Vaihtele juoksun ja kävelyn kanssa, jos siltä tuntuu.

– Pyöräile campukselle tai joka paikkaan! Siis jos matka on sopiva, eikä jotain tyyliin 50 km per suunta. Jos pyöräilet, ei tarvitse bussilippua/bensarahaa. Joten säästät rahaa, kroppa tykkää ja saat raitista ilmaa! (Note to self: pakko ostaa pyörä, mulla on niin ikävä mun pyörää!)

– Et todellakaan tarvitse kaikkia viimeisimpiä Niken ja Adidaksen treenivaatteita Stadiumista, sillä ne eivät tee sinusta fitnessjumalaa. Hyviä, edullisia treenivaatteita saa nykyään ihan H&M ja Gina Tricotista. Ja tsekkaa aina alet! Olen jopa ostanut treenivaatteita Prismasta ihan muutamalla eurolla. Koska ei ole pääasia, että näytät fitnessjumalalta, vaan se, että liikut, eikö vain? :)

– Parasta kaikista: KOTIJUMPPA! Siihen ei välttämättä edes tarvitse mitään muita välineitä, paitsi ehkä internetin. Ilman nettiä pärjää muutenkin hyvin. Eli hei, melkein ilmaista! (Varsinkin, jos pöllit naapurin nettiä!) Musat täysille ja eikun haarahyppyjä, burpeeseja (yleisliike), punnerruksia, dipsejä sohvalla, vatsalihasliikkeitä, kyykkyjä (♥) .. onhan noita liikkeitä vaikka kuinka paljon! Netistä voi löytää motivaatiota liikkeisiin esimerkiksi youtube ja tumblr:ista .. Mun ehdoton lemppari on Blogilates – Cassien jumpat ovat ihan tajuttoman hyviä! Netistä löydät muuten myös jooga-liikkeitä, pilatesta.. Siitä vaan etsimään. (Kotijumppa toimii muuten hyvin jos ei jaksa lähteä salille – laiskan likan elämänohje!)

funny-I-regret-that-workout– Uiminen on suhteellisen halpaa! Ja täysin ilmaista, jos uskallat uida esimerkiksi jossain meressä tai järvessä tai muussa lätäkössä (en suosittele tosiaan Havis Amandaa – been there done that – ei ollut kivaa.) Talvella ilmainen uiminen voi olla tosin hieman hankalempaa.. mutta nojoo, kyllä hätä keinot keksii, tiedän.

– Kerää kaverit kokoon ja menkää esim pelaa sulkista tai tennistä tai jotain muuta pallopeliä. Ja kustannukset puokkiin tietty, muuten se on epistä! Tai ostakaa frisbee ja menkää heittää sitä jonnekkin missä on tilaa, ei ehkä mihinkään yksiöön. Tai pelatkaa fudista.

– Ai et jaksa/ehdi, koska pitää opiskella? No miten ehdit mennä esimerkiksi baariin? Tai ehdit kahvitella kavereiden kanssa tuntikausia? Voit hyvin lukea tenttiin samalla, kun seisot crosstrainerillä. Tuli vaan mieleen… Laita asiat tärkeysjärjestykseen. Haluatko elää terveellisemmin? No, löydä aikaa, ei se sen vaikeampaa ole. Haluatko dokaa ja hengailla kavereiden kanssa vapaa-aikana? No, sitten teet sitä. On kyse siitä, mitä SINÄ haluat tehdä elämälläsi. Mutta kyllä kavereillekkin löytyy aikaa, vaikka liikkuu ja opiskelee.. Mutta älä tule sitten valittamaan, että olisipa varaa/aikaa treenata – jos et halua löytää aikaa treenille (sitäpaitsi, ei tarvitse pistää puolta päivää treeneihin 30-60 minuuttia riittää vallan hyvin.)

SUTDENTDYING– Muista nukkua. Nukkuminen on ilmaista, heh heh. Mutta kunnon yöunet on kaiken aa ja oo. Lisäksi – säännöllinen liikkuminen piristää. Sitä jaksaa paremmin sitten opiskella, kuulemma.

Ja siinä olikin sitten suurinpiirtein kaikki mitä minulle tuli mieleen juuri nyt. Onko teillä jotain lisättävää?  Kommenttiloota on open 24/7, sinne vaan kommentoimaan!

Ensi kerralla katsotaan sitten ruokapuolta, ja miten voi syödä hyvin pienellä budjetilla.

Mainokset

11 thoughts on “näin elät terveellisesti opiskelijabudjetilla pt 1: liikunta

  1. Hyviä vinkkejä! Tosin omat kokemukset edullisesta liikkumisesta tai lähinnä saleista Tukholmassa ovat vähän toiset. Olin 2010 syksyn opiskelemassa siellä ja totesin, että kyllä Suomessa opiskelijoita hellitään, kun on yliopistoliikunnat, -ruokalat ja muut. Tukholman yliopiston kuntokeskuksessa oli kyllä Les Millsit ja muut, mutta hintakin taisi olla noin 40 e/kkk. Perussaleja en löytänyt vaikka kivet käänsin ja kunnan uimahallit ja niiden salit olivat nekin tyyriitä ainakin jos vertaa Suomeen. Lopulta tyydyin yliopiston tarjontaan ja tingin sitten muusta. Tämän kokemuksen jälkeen en enää kertaakaan valittanut Unicafesta tai Unisportin täysistä jumpista.

    Tykkää

    • No en ole yllättynyt Tukholman hinnoista. Varmaan olisi ollut parempi mennä lähiön salille, siis siihen lähiöön joka kauimpana keskustasta :D Joo siis voi luoja, jos täällä olisi jotain Unicafetta muistuttava mesta, mutta ei ole. Siis nyt puhutaan pikkukaupungin (Örebron) yliopiston safkalasta jossa ruokahinnat ovat lähempänä kymppiä! (Euroissa siis) Kieltämättä en kyllä siellä syö, vaan otan mukaan omat eväät. Pieni kuppi kahvia maksaa (melkein) saman verran kun paketti kaupassa – eli oma termari messiin. Mutta se sali, jossa käyn, se on kyllä halpa..hko.. Maksaa 28 euroa ja salilla on myös uimahalli (jota siis saa käyttää :D) + tietyt les millsit, ja voin treenata kolmessa eri paikassa. Muistaakseni Göteborgissa oli öpäyt sama hinta. Tai jotain 40. Yliopiston hintaa en muuten tiedä täällä, koska siellä ei ole Les Millssiä joten en menis sinne hehe.

      Tykkää

  2. Niin joo, Ruotsissa on muutakin kuin Tukholma vähän niin kuin Suomessakin on muuta kuin Stadi ;) Lounaslaatikkomeininki oli kyllä turhauttavaa, kun on tottunut siihen, että voi kävellä ns. valmiiseen pöytään.

    Tykkää

    • Haha joo sitä tuppaa unohtaa tuon pikkuseikan haha. Mä taas en oo melkein koskaan kävellyt valmiiseen pöytään niin mä oon jo niin tottunut tähän lounaslaatikkomeininkiin ettei se ihmetytä mua enää hehe.. sitä harjoitellaan paljon jopa työpaikoillakin! :O

      Tykkää

  3. Päivitysilmoitus: Suomalaisopiskelijoita hellitään | Ikiliikkuja

  4. Päivitysilmoitus: näin elät terveellisesti opiskelijabudjetilla pt 2: safkat | Mary ihmemaassa

  5. Jos vaimennusta kaipaa kenkiinsä (esim. virheellisen askelluksen takia), niin ei ehkä kovin montaa vuotta kannata niillä samoilla juoksennella. ;) Yleinen tuntuma taitaa olla, että vaimennus alkaa usein väsymään siinä jossain tuhannen kilometrin kohdilla (mallikohtaista toki), ja lisäksi se voi kovettua ajansaatossa. Mutta niin kauan kuin juokseminen ei aiheuta kipuja, niin kyllähän sitä omalla vastuulla voi käyttää samoja kenkiä vaikka kuinka kauan.

    Mutta Suvin kanssa samoilla linjoilla; aika luksusta, kun oma yliopisto tarjoaa yhden kuntosalin täysin ilmaiseksi käyttöön + pääsyn kahdelle muulla jollain reilulla viidelläkymmenellä eurolla vuodessa. Ja valtiolle kiitos 2,60 opiskelijalounaasta…

    Tykkää

    • Niin totta, täyttä asiaa, sittenhän se on vähän eri asia :) Tosin mun pointti oli ehkä lähinnä se, ettei osta mitään Lidlin kympin kenkiä ja käytä niitä loppuelämän (tosin mistä tietää, ehkä nekin on ihan hyvät, en ole kokeillut niin en tiedä :D)

      Niinpä se on kieltämättä luksusta siellä Suomessa! Voisi kyllä Ruotsi ottaa edes vähän mallia. Meidän yliopiston sali maksaa suurinpiirtein saman verran kun mun sali jossa käyn. IHan tyhmää.

      Tykkää

  6. Päivitysilmoitus: kuinka päästä (takaisin) treenirutiineihin. | Mary Ihmemaassa

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s