älä ryve itsesäälissä – ole mielummin oma paras ystäväsi.

Olen viime aikoina kiinnittänyt aika paljon huomiota siihen, miten ihmiset puhuvat itsestään. En tiedä  miksi. Ehkä, koska käsittelemme vähän suhdetta omaan vartaloon koulussa juuri nyt. Eniten olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten naiset mollaavat itseään ihan koko ajan. Siis en liioittele, kuunnelkaa itseänne, ystäviänne, lukekaa blogeja –  joka paikassa mollataan omaa ulkonäköä ja itseään.

tumblr_ml9jv0JTea1rdc5rvo1_500

Nyt en siis puhu sitten siitä ryhmästä, jotka kalastavat kohteliaisuuksia –  esim huutavat Facebookissa, että ovat yhyhyyy niin rumia ja läskejä yhyy säälikää mua – ja saavat sitten x määrän: No ethän ole, sä oot just hyvännäkönen. Lopeta nyy! (Aion käsitellä tätä ilmiötä joskus toiste, nimittäin tämä vitutttaa niin tajuttomasti.) Vaan nyt tarkoitan siis niitä, jotka ohimennen sanovat jotain negatiivista itsestään. Aina.

”Voi helvetti kun olin taas niin surkea, etten pystynyt olla syömättä suklaata eilen.”

”Heräsin aamulla ja huomasin finnin poskella, nyt on niin tajuttoman ruma olo ja päivä pilalla.”

”Elämä olisi ihanaa, jos vaan olisin 5 kg laihempi.”

”Jos näyttäisin (insert random nimi) elämäni olisi täydellistä.”

”Mun hampaat on niin rumat.”

”Ooh olisipa mullakin noin ihanat hiukset kuin sinulla! Mun on vaan tällaiset ärsyttävät blabla.”

Kuulostaako tutulta? Voisin jatkaa ikuisesti näillä kommenteilla – olen niitä sen verran kuullut. Olen itse ollut näiden kommenttien kuningatar. Olen harjoitellut näitä 30 vuotta ja edelleenkin välillä ne tulevat pinnalle takaisin – mutta haluan niistä eroon. Jos esim käyn deitillä jonkun kivan tyypin kanssa, enkä kuule siitä koskaan enää, mietin aina, että johtuukohan se siitä, että olen liian läski/ruma/jotain. Tai en saannut tuota työpaikkaa, koska olen ruma/tyhmä/jotain. Kunnes havahdun ja yritän miettiä sitä toiselta kannalta. Jotenkin.. häpeän ajattelumalliani.

Miettikääpäs sitä tällä tavalla:

Sanoisitteko tuollaisia asioita parhaalle ystävälle? Ette. Miksi ja miten voitte sitten sanoa noin rumasti itsellenne?

Niinpä.

Vuosikausia olen ajatellut negatiivisesti itsestäni ja syy siihen oli huono itsetunto. Jos siihen vielä lisätään se, että on ollut esim koulukiusattu tai muuten vaan saanut kuulla  negatiivista kommenttia omasta ulkonäöstä, niin itsetunto ja omakuva on varmasti aivan jossain todella alhaalla ja täysin olematon. Ja kun tätä käytöstä jatkaa x määrä vuosia, siitä ei taatusti ole helppo päästä eroon.

Mutta, siitä voi päästä eroon. Uskokaa pois. Se vaan kestää vähän aikaa, ja sen eteen pitää tehdä vähän työtä. Mun itsetunto ei edelleenkään ole taivaissa, mutta kohta, ihan milloin vaan tulen olemaan tyytyväinen ja ylpeä itsestäni.

Sen sijaan, että keskittyy niihin negatiivisiin asioihin, pitää olla tyytyväinen niistä hyvistä asioista. Paino, vyötärönkoko, kengängkoko, finnien määrä kasvoissa ei määrittele millainen ihminen olet. Pieni askel kerralla voi negatiivisen ajattelun vaihtaa positiiviseksi. Baby steps!

jkrowlingquote

En siis todellakaan ole sellainen ihminen, joka aamulla herää ja katsoo itseään peilistä, että voi damnation olen kyllä upean näköinen tänään ja aivan paras *self five*! Mun hiukset sojottaa sinne sun tänne, naamassa on aina joku finni ja sitäpaitsi mulla on arpia aknesta, silmäpussit roikkuvat polviin asti ja tiedän, että voisin hyvin laihduttaa vielä muutaman kilon. Mutta sen sijaan, että aamulla alkaisin heti voivoittelemaan näitä mun ongelmia ja menisin heti pilaamaan päiväni ajattelen mielummin näin:

”Olen nyt ollut 6 viikkoa ilman sokeria. VÄHÄNKÖ OLEN HYVÄ. Olen ollut 6 viikkoa ilman nuuskaa. VÄHÄNKÖ OLEN HYVÄ! Tämä on johtanut siihen, että ihoni on aavistuksen paremmassa kunnossa. Jess! Niin ja no, salillakin on tullut vähän tuloksia  *pullistelee vähän lihaksia* Niin ja noi silmäpussit saa suhteellisen hyvin peitettyä meikkivoiteella, ja jos ei saa niin so what.. So what, ihan oikeasti! Nyt aion nauttia päivästäni! ”

tumblr_mlexwmEWQb1qbtxv8o1_500

Toi nyt ehkä vähän kuulostaa vähän teennäiseltä, ja sitä se onkin. Kun olen joutunut siihen tilanteeseen, ettei deitistä kuulu mitään, niin vaikka ajattelen ensin yhyy se johtuu siitä koska olen ruma – niin olen kääntänyt sen tällä tavalla: Tyyppi on perseestä eikä se koskaan ikinä tule tietää, miten mahtava, hauska, kiltti ihminen oikeasti olen. Koska sitä mä olen. Oikeasti. Se määrittelee minut ihmisenä, ei se numero vaa’assa.

Jos ei itsensä kanssa ole paras ystävä, miten helvetissä jaksaa elää koko elämänsä itsensä kanssa? Mietinpähän vaan.

Joten kiltit, ihanat ihmiset, älkää mollatko itseänne enää. Meissä kaikissa on aina niitä hyviä puolia ja ominaisuuksia, keskittykää mielummin niihin! Sen sijaan, että menetätte enerigaa siihen negatiivisuuteen, tulette saamaan enemmän energiaa. True story. Se ei ole helppoa, tiedän. Mutta it can be done. Mulle tulee vaan niin huono olo, kun joka suunnastaa saa kuulla syitä siihen, miksi ei muka kelpaa. Varsinkin juuri naisten suusta. Tämä ”täydellisyyden” tavoittelu on mennyt niin pitkälle, että unohdetaan ihan pysähtyä välillä ja muistaa elää justiinsa tätä hetkeä. Yhtäkkiä sitä herää 30 vuotta myöhemmin ja tajuaa, että on viettänyt koko nuoren ikänsä itseään vihaten – sen sijaan, että olisi nauttinut niistä vuosista. Se on aika surullista.

roald dahl

Mistäköhän tämä ilmiö johtuu?

7 thoughts on “älä ryve itsesäälissä – ole mielummin oma paras ystäväsi.

  1. Mä muuten vihaan sitä- menee joo vähän ohi aiheen nyt -kun jonkun ihanan ison tuplajuustopizzan, megakarkkipussin tai antaumuksellisen sikailubrunssin jälkeen jengi alkaa VALITTAMAAN. Että miks helvetissä söin noin paljon ja voivoi että meni nyt dieetit persuksilleen. MIKÄÄN ei pilaa fiilistä pahemmin ku toi! Okei, tuli syötyä ja joo, jenkkakahvoihin ja perseeseen kaikki menee kuitenkin, mutta SO WHAT. Syöty mikä syöty, eikö nyt vaan voitais nauttia siitä että olipas hyvää ja olipas kivaa syödä sikana epäterveellistä sapuskaa! Ei siitä samantien lihoa 10 kg eikä se tarkota sitä, etteikö seuraava viikko vois elää terveellisesti.

    Ei mul muuta. Täl kertaa.

    Ja mies on just tommonen valittaja.

    Tykkää

    • Oon ihan samaa mieltä! Oon joskus itsekin tuota tehnyt tai saannut ihan hirveet morkkikset jos on syönyt liikaa (ja nyt mä siis puhun siitä, että söin ehkä jonkun yhden banaanin extraa.. (siitä on toki vuosikausia)) . Nyt se kyllä todellakin so what. Niinku sanoit, ei siitä yhdestä päivästä voi lihota 10 kg (ellei sitten syö 70 000 kaloria.. ja en oikein usko, että kukaan pystyy siihen :P) Hitsit nyt mun alkoi tekee mieli sikailubrunssia, tuplajuustopizzaa ja karkkia :DD Ruoka ei oo pahasta, siitä pitää nauttia! Eikä tuntee mitään morkkiksia ja moittia itseään.

      Ja dietit on muuten perseestä :P

      Tykkää

  2. mulla on menny moni päivä pilalle ku oon omaa naamaa kattonu sentin päästä peilistä ja ”mun naama on ihan kamala,hyi vittu miten joku voi ees olla näin ruma” jne. Tässä yks päivä kun olin taas edellä mainituissa lempipuuhissani niin tajusin että kuka kattoo mun naamaa siitä sentin päästä?! :’D siirsin peiliä hitusen kauemmas ja mietin että eipä tässä nyt niin hirveen näkösiä ollakkaan.. (miks puhun monikossa itestäni,have no idea.) Harmittaa että nykyään on niin hirveet paineet näyttää hyvältä ja kaikki mitä ei itellä ole pitää feikata..on tekoripsiä,ripsien pidennyksiä,hiustenpidennyksiä,solariumia,hampaiden valkaisu, kauneusleikkaukset ja mitälie..
    mutta damn onneks me ollaan niin upeita ettei tarvita mitään tollasia! *yläfemma* ;)
    terv. yläfemmamuija

    Tykkää

    • hehe, kun itsestään puhuu monikossa, sitä tuntee itsensä tärkeämmäksi! kai? Ehkä?

      Niin mutta joo, sitä keskittyy niin niihin pieniin virheisiin ja luulee, että maailma kaatuu niistä.Ja niinpä, kaikki noi tekoripset, kynnet ja tissit pitäisi olla ja kaikki vielä pukeutua samalla tavalla ja sitten loppujen lopuksi kaikki näyttäsivät ihan samanlaisilta. Ihan tylsää. Ei niistä pikkuvirheistä oikeasti kuole, asiat voisi aina olla pahemmin! :) Niin aivan, me ollaan ihan pöörrffekt! *yläfemma takasi*

      Ja ihan mainiota, että kutsut itseäsi yläfemmamuijaksi hohoo!

      Tykkää

  3. Unohin ihan kokonaan nuo tissit! :D
    ja joo aattelin että koska oon maininnu tähän mennessä jokaisessa kommentissani ton yläfemman ja niitä sinun kans tähän mennessä kaks jo heittäny niin oon nyt sitten yläfemmamuija täällä kommenttiboksissa :D

    Tykkää

  4. Päivitysilmoitus: viikon ♥ ihanat : syksy is here, batmankuteita ja halloween-fiilistelyä. | Mary ihmemaassa

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s