näin elät terveellisesti opiskelijabudjetilla pt 2: safkat

Viimeksi puhuttiin halvasta liikkumisesta, tällä kertaa puhutaan ruuasta ja miten syöt terveellisesti muttet itseäsi vararikkoon. (Varoituksen sanat: tämä postaus on pitkä – eli keitä vähän kahvia tai teetä, jotta jaksat lukea..) Äitini opetti minulle aikoja sitten, että parhaiten rahaa voi säästää, kun on kyse ruuasta. Ja se on muuten totta. Ja siihenkin on muuten omat niksinsä. Niistä lisää ihan kohta.

i-love-food-more-than-i-love-people_630

Ensinnäkin, mikä on terveellinen ruoka? No, se voi vaihdella riippuen siitä, keneltä kysytään. Jonkun mielestä  luomu on se ainoa hyvä juttu ja jonkun toisen mielestä karppaus. Tämä teksti käsittelee minun näkökulmaa siitä, mikä on terveellistä.

Terveellinen ruoka ei muuten minun mielestäni tarkoita sitä, että syödään vain rehuja, vältetään rasvaa ja pelätään kuoliaaksi hiilareita ja vedetään vain proteiinia (koska lihaksia..) Olen kokeillut, ihan oikeasti, joka ikistä diettiä jotka on keksitty, tuloksitta. En suosittele diettejä, ellei siihen ole hyvää syytä tai olet menossa fitnesskilpailuun. Sen sijaan opi syömään normaalisti. Ajattele lautasmallia, annoskokoja ja puhtaita aineksia. Clean eating, fuck yeah. Mutta sekään ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö koskaan saisi nauttia mistään hyvästä. Tottakai saa! Ja pitääkin! Pitää vaan oppia, mitä se klassinen ”kohtuudella” tarkoittaa. Se vaatii vain vähän selkärankaa ja motivaatiota. Ja terveellinen ruoka ei muuten ole mautonta. Koska se on äärimmäisen tylsää. Ruuan pitää olla hauskaa ja maukasta! Eli  terveellisyys tarkoittaa minun mielestäni sitä, ettei mitään tiettyä ruokaa vältellä ja lasketaan kaloreita (olen tehnyt sitäkin), vaan tasapaino ja kohtuus. Tietenkin minäkin pidän kalorifestiivaaleja silloin tällöin – se on vaan elämää, ja tekee hyvää sielulle.

funny-swimmer-quotes

No niin joo, nyt niitä vinkkejä!

– On aika hyvä osata laittaa itse ruokansa. Einekset on perseestä, sen tiedämme kaikki (kuitenkin voimme keskustella siitä, miksi kaupat ovat täynnä eineksiä – No koska ihmisestä on tullut laiska jne) Meinaan välillä alkaa itkemään, kun tapaan kanssaopiskelijoita, jotka heittävät suustansa seuraavia lauseita:

”En osaa tehdä ruokaa, just ja just osaan keittää makaroonia ja laittaa ketsupit päälle.” – Siis nyt puhutaan aikuisista ihmisistä. Tai no, täysi-ikäisistä ihmisistä (ihminen ei välttämättä ole aikuinen vaikka ikää olisi hehe.) Jotka tuskin osaavat keittää makaroonia. Haloo! Ettekö osaa lukea paketin kyljessä olevia ohjeita? (Keitä kattilassa vettä, laita makaroonit sekaan, anna kiehua 8 minuuttia, poista vesi – syö makaroonit.) Herranjumala. Miten se voi olla niin vaikeaa?

”Mutku, kerran keitin perunoita ja ne paloi. Tajusin etten osaa, niin en ole viitsinyt sen jälkeen. Kun kaupasta saa muuten ranskalaisia ja ne vaan laitetaan uuniin. ” Niin kerran. Kaikki me ollaan joskus perunat poltettu pohjaan (olen jopa polttanut teeveden pohjaan, mieti hei sitä!) Kun pienenä opettelit ajamaan pyörällä, osasitko heti kerrasta lähteä 10 km lenkille ilman apupyöriä? No et. Kokeiltiin. Kaaduttiin. Kokeiltiin uudestaan. Kaaduttiin taas etc. Harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua. Luuletteko, että me, jotka teemme ruokamme itse ollaan jotenkin synnytty jollakin ruuanlaitto-geenillä, joka uupuu sinulta? No niinpä tietenkin, haloo. Jos netistä voi nykyään oppia tekemään pommin, niin siellä on taatusti biljoona vinkkiä ruuanlaittoon. Googlaa. Ja lupaan, että kun alat tajuamaan mistä on kyse, alat pikkuhiljaa pitämään ruuanlaitosta. Lue ruokablogeja, reseptejä, katso youtuubia. Netti on aika ihmeellinen maailma :)

– Sitten meillä on tämä klassinen ”Mulla ei ole aikaa kokkailla joka päivä.” – kommentti. Ei muuten tarvitsekaan joka päivä kokkailla. Tee kerran viikossa megaiso annos vaikka pasta(meinasin kirjoittaa paska-)kastiketta ja jaa ne annoksiin ja voilá – koko viikon safkat valmiina! (Mikro tosin on tähän aika jees juttu. Lämmittämiseen siis. Itselläni ei sellaista ole.. koska ei mahdu kämppään.) Lisäksi on aika huvittavaa, että kuitenkin on aikaa katsoa tuntikausia telkkaria päivittäin…

MjAxMi1iYzU3MjQ3MTg1MDUxZGRk

Mitä sitten pitäisi syödä? Kaikkea! Hiilarit eivät tapa. Eikä rasva. Eikä proteiini. Eikä muuten sokerikaan (joo joo hiilarit ovat sokeria…) Jätä einekset kaupanhyllylle. Ensinnäkin, itsevalmistettu ruoka on biljoona kertaa paremman makuista – ja muuten kivemman näköistäkin. Lisäksi itsetehdyssä ruuassa ei ole säilöntäaineita, mikä on aika kiva, koska kuka nyt haluaa turhia kemikaaleja kroppaansa.

Ja nyt kun ollaan vähän käyty näitä saarnoja käytännönvinkkejä läpi, ajattelin kertoa MITEN säästät rahaa syömisessä.

– Ensinnäkin, mistä ostat tuotteesi? Ostatko ne pienestä lähi-Siwasta? Lähikaupoissa on yleensä korkeammat hinnat ja tuntuu siltä, että kun olet ostanut yhden pussillisen ruokaa olet maksanut niistä timantteja. Suuremmissa kaupoissa on yleensä halvempaa ja oma lempparini on tietenkin Lidl – joka nyt sattumoisin on mun lähikauppa.

– Suunnittelu on kaiken aa ja oo. Mitä haluat syödä? Mitä tarvitset siihen mitä aiot syödä? Mitä voisit tehdä ostamistasi ruuista? Niin ja muuten älä mene kauppaan nälkäisenä.. silloin ostoskoriin tulee helposti heitettyä mitä sattuu.

– Tarjoukset ovat hyviä juttuja! Yleensä, kun menen kauppaan ostan sitä, mitä on tarjouksessa ja suunnittelen ruokani sen mukaan. Jos vaikkapa kanaa on tarjouksessa megapussi (meillä täällä Ruotsissa kanafileet myydään yleensä pakastettuina) niin voi olla aika salevarma siitä, että menyyllä on paljon kanaa tulevina päivinä. ”Mutta kun yhdessä kaupassa on tämä alennuksessa ja toisessa tuo, en jaksa lähteä kahteen kauppaan ostoksille” joku laiskimus saattaa heittää tähän. Näe se mielummin niin, että menet vaikkapa kävelylle sinne yhteen kauppaan hakemaan se tuote x ja sitten loput ostat toisesta kaupasta. Hyötyliikuntaa hei. Osta kolme maksa kaksi, on hyvä juttu, jos on kyse jostain esim tomaattimurska – ei sipsipussista tai karkkipussista. Koska riski on olemassa, että jos ostat kolme pussia karkkia, tulet vetämään ne kolme pussia (sooner or later, riippuen siitä kuinka hyvä itsekurisi on.)

– Pakasteista puheen ollen.. Pakastealtaasta löytyy hyvä valikoima vihanneksia ja marjoja, joista voi kehitellä vaikka mitä kivaa. Omat lempparit on haricot verts – elikkä vihreitä papuja, vadelmat, pinaatti ja wokkivihannekset. Niitä löytyy AINA omasta pakastimesta.

– Ja pakastin on muutenkin aika hyvä juttu. Sinne voi heittää melkeinpä mitä vaan! Etkö ehdi syödä leipäpussia tyhjäksi, ennen kuin se menee pilalle – pakasta loput! Onko banaanit menossa pilalle? Pakasta ne ja tee itsellesi jäätelöä. Ostitko ison palan lihaa, mutta et tiedä, miten saat kaiken syötyä – tee vaikkapa siitä jotain ruokaa ja pakasta annoksittain, tai pakasta liha, kunnes tiedät mitä aiot tehdä siitä. Tosin tarkista ensin, ettei lihaa ole jo kerran sulatettu (pitäisi tietääkseni lukea paketissa siinä tapauksessa.)

– Siitä tulikin mieleen, että älä osta enempää, kuin mitä tiedät pystyväsi syömään. Jos vaikkapa banaanit on sikahyvässä tarjouksessa, ei kannata ostaa niitä viittä kiloa, ellet tiedä, että pystyt vetämään napaasi viisi kiloa banaania, ennen kun menevät pilalle. Heitämme ikävä kyllä aivan liikaa ruokaa roskikseen nykyään. Poisheitetty ruoka on poisheitettyä rahaa.

eat your veggies

– Suosi sesonkituotteita, kun on kyse vihanneksista. Aimitähäh? No. Salaatti on esimerkiksi kesäsesonkituote, siksi se on niin kallista talvella (ja yleensä sitä tuodaan jostain ulkomailta (kai..) ja ovat siten aika mauttomia..) Juureksia taas on saatavilla vuoden ympäri, esimerkiksi porkkanaa, perunaa ja sitten vielä sipuliakin. Syksyisin on esimerkiksi kaalia tarjolla. Joku karppailija saattaa tähän heittää, että ”EI, porkkanaa sun muita juureksia ei voi syödä koska niissä on liikaa hiilareita”. Kamoon, porkkanan hiilarimäärä on 5.3g/100g ja paprikassa 4.6g/100g (lähde). Eli joo ihan varmasti porkkana on aivan sairaan epäterveellistä ja jos syöt yhden porkkanan lihoat todennäköisesti sata kiloa.

– Poimi marjat ja sienet itse! Jos niitä tietenkin on saatavilla metsissä. Saat samalla hyvää liikuntaa (ja raitista ilmaa.)

tumblr_mmk9cn7PSF1rnqolfo1_400– Hedelmät on pop! Rakastan kokeilla uusia hedelmiä, ja välillä ostan jonkin uuden jännän hedelmän kotiin, karkkipussin sijasta (vaikka huomhuom syön myös karkkia ja yleensä ostan jättipussin! Ja kun sanon jättipussi tarkoitan oikeasti yli 200g pussia (500 g om myös hyvin mahdollista – koska karkki ♥) enkä mitään karkkiaskia (siitä tulee vaan huonolle tuulelle.) Tosin vain, jos eivät maksa biljoonaa euroa (tai no kruunua.) Ostan yleensä hedelmiä sen mukaan mitä kaupasta löydän tarjouksia. Välillä se on nektariineja, välillä päärynöitä. Tosin banaania ja omenoita on AINA mun hedelmäkulhossa. Joitakin hedelmiä tosin joutuu pitää muutama päivä esillä, jotta ne tulevat kypsiksi (kannattaa tosin yrittää muistaa välillä katsoa, missä kunnossa ne ovat etteivät lähde yhtäkkiän kävelemään..)

– No entä proteiinit? Itse suosin kalaa, kananmunia, kanaa ja erilaisia papuja. Lihaa syön aika harvoin, ja yleensä suosin possua siinä tapauksessa.. Papuja ja linssejä multa löytyy kaapista AINA – ja niitä muuten on hirvittävästi erilaisia kaupoissa. On valkoista, mustaa, kidneytä, kikhernettä.. you name it. Niistä teen usein esim pastakastikkeita tai papumuhennosta.

– No entä palautus treenin jälkeen? Maito ja banaani toimii erinomaisesti. Tai kaakaojuoma. Oma palautus on nykyään heraproteiiniia ja banaani. Mutta tämä on vähän makuasia ja ilman heraa muuten pärjää vallan mainiosti. Mutta heraproteiini on suhteellisen halpa proteiinilähde.. En sitten tiedä muiden proteiinipulvereiden hintaa, sillä en ole testannut.

Food-quotes24

– Niin ja muuten pasta. Siitäkään ei kuole, belive it or not! Itse syön kokojyväpastaa tai valkoista kuitupastaa. Treenin jälkeen pitää tankata hiilareita ja pasta on tähän mitä mainioin vaihtoehto. Muita hyviä hiilarivaihtoehtoja ovat riisi, bulgur, couscous tai quinoa (tosin tuo viimeinen on mielestäni vähän kalliimpaa.) Lisäksi rakastan nuudeleita! Mutta todennäköisesti halvin on peruna. Ja perunasta voi muuten tehdä vaikka mitä! Sitä voi syödä keitettynä, muussina, uuniversiona, lohkoversiona.. you name it.

– Mausteet! Käyttämällä mausteita ruoka saa sielun. On muuten olemassa muitakin mausteita kuin suola ja mustapippuri. Kaneli on esim hyvä makeanhimoon – omasta mielestäni siis. Elikkä maustehyllylle katsomaan mitä on tarjolla ja eikun kokeilemaan vaan!

– Rasvat hei! Elimistö tarvitsee rasvaa, joten kannattaa pitää huolta siitä, että sitäkin tulee syötyä. Omat lempparit on mantelit, avokaado (joka on vähän kallista Suomessa – tiedetään) sekä oliivi- tai rypsiöljy.

– Maitotuotteet! ♥ Tosin maitotuotteet voivat olla, jos ei tappavia, niin aika vittumaisia ihmisille, joilla on laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia. Mutta vähälaktoosi, laktoosittomia ja maidottomia tuotteita on onneksi nykyään tarjolla vaikka kuinka paljon. Rahkaa, viiliä, jugurttia, maitoa, juustoa! Itse en juustoa hirvittävästi osta, koska rakastan sitä niin paljon, että voin syödä sitä kilokaupalla kerralla – been there done that (okei ei ehkä ihan kilokaupalla kuitenkaan)! Itse valitsen aina naturellit versiot ja maustan ne itse marjoilla, hedelmillä, mausteilla, hunajalla tai pähkinöillä tai siemenillä. Maitotuotteista voi tehdä myös smoothieta. Yksi lempparini maitotuotteiden maustamiseen on kookoshiutaleet.

– Juo vettä ja jätä pois limut ja mehut (jopa sokerittomat versiot.) Vesi on halpaa ja hyvää ja sitä tuleekin juoda! Limut on, jos sitä juo litroittain aika kallista. Joku nyt saattaa heittää tähän, että ”mutku sokeriton limu/mehu pitää mun makeanhimon poissa ja auttaa painonhallinnassa” WROONG! Keho ei ymmärrä, että makeutusaine on makeaa – koska se ei ole sokeria – joten makeanhimo ei lähde pois sillä. Syö makeanhimoon mielummin hedelmää tai no – sokeria. Lisäksi limut ei tee hyvää hampaille (terveiset hammashoitajasiskoltani.) Tottakai limua voi joskus juoda, mutta ei litrakaupalla päivittäin.

tumblr_m2wbquCxjL1rr3l61o1_500

– Leivo itse leipäsi! Tässä on esimerkiksi hyvä ja edullinen resepti. Itse lisään yleensä leipään siemeniä parantamaan makua ja antamaan vähän lisäravintoa.

– Ja sitten vielä erikoismaininta puurolle. Puuro on – omasta mielestäni MAAILMAN PARAS AAMUPALA (ja välipala ja iltapala)! Lisäksi se on halpaa. Siis todella halpaa. Sikahalpaa. Ja se on terveellistä. Näitäkin sortteja on vaikka kaikille jakaa, on kauraa, on moniviljaa, on ruista etc etc.

tumblr_mj97mi472s1s2f83ho1_500

Vielä tähän loppuun pieni lista siitä mitä mun kaapeissa löytyy aina (tai ainakin melkein aina.) Jos on ns perusainekset kotona, niistä voi hyvin rakentaa terveellisiä aterioita, ilman, että joutuu menemään kauppaan:

Kauraryynejä, ruisjauhoa, vehnäjauhoa, pellavansiemenrouhetta, sipulia, tomaattimurskaa, läjä erilaisia mausteita, kermaviiliä, tomaattia, pinaattia, parsakaalia, bulguria, pastaa, riisiä, sieniä, mausteliemikuutioita, papuja, linssejä, auringonkukkasiemeniä, maitoa, viiliä, jugurttia, rahkaa, sinappia (hyvä maustamiseen!), sitruunaa, kananmunia, soijakastiketta, nuudeleita, hunajaa, omppuja, banaaneja, kaakaota (siis oikeaa kakaota, ei mitään oboyta), kookoshiutaleita etc etc.

Muistakaa, että vain mielikuvitus on rajana ruuanlaitossa. Tosin, okei, kaikki maut eivät passaa yhteen. Itse teen yleensä omat sapuskat vaan heittämällä yhteen mitä kaapista löytyy. Ihan aina ei sekään onnistu, mutta ainakin kokeilin.

Hmm olenkohan nyt unohtanut jotain tärkeää?

Ja muista vielä se, että jos tekee mieli jotain, esim. karkkia tai jotain muuta makeaa, syö jotain makeaa siinä tapauksessa. Porkkana ei omasta mielestäni poista karkkihimoa, vaan pistää vaan vituttamaan. Siihen auttaa vain karkkipussi. Itse syön muuten sitäpaitsi herkut herkkuina, enkä mitään feikkiversioita. Olen kokeillut tehdä niitä, mutta kyllä se vaan niin on, että oikea brownie on aina parempi, kuin ns terveellinen versio.

funny diet tip

Onko sulla jotain hyvää vinkkiä siitä, kuinka syödä terveellisesti pienellä budjetilla? Siinä tapauksessa kommenttiloota on taas vaihteeksi avoinna 24/7 sinne vaan kertomaan.

PS. Haluaako joku ihan konkreettisia vinkkejä/reseptejä terveellisistä ruuista, vai riittikö tämä saarna?

PPS. Sori ihan oikeasti sairaan pitkästä postauksesta. Lukiko joku koko tekstin? :D

PPPS. Pahoitteluni, jos postaus sisältää tuhansia kirjoitusvirheitä. Just deal with it.

9 thoughts on “näin elät terveellisesti opiskelijabudjetilla pt 2: safkat

  1. Jätte hyvä lista ja jätte hyviä vinkkejä! Kunpa itse muistaisin ja jaksaisin aina tuon suunnitteluosuuden. Lisäksi tykkään sun ruokafilosofiasta. Se kuulostaa itseasiassa täysin samalta kuin mun. Kohtuus, mikä ihana sana.

    Banaanin pakastamisesta sen verran, että kannattanee kuoria ja jopa paloitella se ennen jäädyttämistä. Kuoret voi olla muuten vähän nihkeä irrottaa ;)

    Tykkää

    • Kiitos! No ei munkaan suunnittelu aina mene nappiin :D Hehe niinpä kohtuus on ihana sana!

      HAHAH niin no joo se kuoriminen voi kyllä olla aika hyvä idea! :D

      Tykkää

  2. Pitkä juttu mutta sitäki enemmän ASIAA :D sulta selvästi löytyy maalaisjärkee ton syömisen suhteen! voin vaan yhtyä mielipiteeseesi. :)

    Tykkää

  3. Jaksoin lukea loppuun! \:D/

    Mutta hyviä pointteja kyllä koko postaus täynnä. Meilläkin tippu heti ruokamenot kun alettiin enemmän käyttämään Lidliä ja vähennettiin Prismassa ja Citymarketissa käyntiä huomattavasti. Niissä käydään enää vain kun on ihan pakko. Lisäksi me käydään paikallisessa lihakaupassa aina välillä ostamassa hurja satsi jauhelihaa ja pakastetaan se n. 500 gramman satseissa. Tällä hetkellä pakastimessa on reilu 10 kiloa jauhelihaa, ei ainakaa heti lopu :D Sitten metästetään aina niitä -30% tuotteita ja nekin yleensä päätyy pakastimeen, paitsi jos keksii niistä heti jotain syötävää.

    Ja kyllä sen ruuanlaiton oppii jos vaan haluaa. Mieki oon oppinu ku mies opettanu mulle :D

    Tykkää

    • Jee, kiiitos kommentista ♥

      Lidl on kyllä niin paras! Harmi vaan, että niin monella on hirveitä ennakkoluuloja sitä kauppaa vastaan (ja että ne välillä ovat aika törkeitä työntekijöitä kohti – mitä nyt olen lehdistä lukenut) Oh olispa mullakin tuollainen lihakauppa lähettyvillä! Kävisin siellä varmasti! Mikä mainio idea, pitää katsoa, jos löytäisin jonkun sellaisen täältä Örppööstä! Tosin mun pakastimeen (mulla on sellainen ärsyttävä jenkkijääkaappi..ish) ei mahdu 10 kg lihaa :P

      Tykkää

  4. Mä oon maailman huonoin suunnittelemaan etukäteen. Tai siis me ollaan. Joudutaan käydä melkeen joka päivä kaupassa, koska jotain unohtuu aina tai ei vaan olla ajateltu nenää pidemmälle että mitä syötäis. Ja kaikkihan tietää ettei sinne kauppaan koskaan voi mennä ostamaan pelkkää maitoa vaan mukaan tarttuu random sälää x 100… Oon yrittänyt nyt kolme (3) vuotta ottaa käyttöön mun veljen vaimolta varastetun idean, että aina suunnittelis viikon ruokalistan keittiön seinässä olevalle liitutaululle (jollainen mulla siis on ja vieläpä joku design-taulu, koska mun ihana kaveri osti sen mulle :D) ja sen avulla olisi sitten helppo suunnitella kauppalistat ja kaupassa käymiset niin ettei tarvi joka päivä mennä vaan pari kertaa viikossa riittäis. Mutta KUN EMMÄ OSAAAAAA. Siinä taululla oli just 18 kk ajan jotain ihan randomia settiä mutta en voinut pyyhkiä sitä tyhjäksi koska siinä oli joku miehen söpöysjuttu. Ja nyt siinä on sitten joku viimeviikkoinen kauppalista. En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa, mutta mä en kyllä muutenkaan osaa päättää ikinä mitään tuollaisia asioita. Vaikka kai sitä oppis ku vaan pakottais ittensä tekemään niin hetken ajan ja yhtäkkiä se oliskin ihan normaalia.

    Mutta mä kyllä tykkään lidlistä ihan himona! Mun melkein viikon kohokohta on ku keskiviikkona tulee lidlin paperimainos postissa :D mun elämä on niin mielenkiintoista!

    Tykkää

    • Se suunnittelu vaatii vähän työtä – trust me, mulla se on kestänyt vähintään 10 vuotta kunnes olen tajunnut sen D: Ja jos menee ostamaan sen yhden maidon niin ostaa kaikkea muuta PAITSI sitä maitoa! Tai ainakin minä. Mä käyn monta kertaa viikossa kaupassa, koska esim en osta koskaan kahta maitotölkkiä kerralla koska sehän olisi fiksua. Plus näen sen mahdollisuutena käydä kävelyllä johonkin kauppaan. Itse teen aina ruuat fiilispohjalta.. eli tuollainen suunnittelu ei multa toimisi :D Sun taulu kuullostaa mun jääkaapilta. Siinä on kaikkea skeidaa mitä ei vaan voi heittää veke :D (siis jääkaapin ovi! ei siis sisältö!)

      Lidl on paras ♥ Tosin mulla on ei mainoksia kiitos lappu ovessa. Pitäisikö siihen kirjoittaa, että Lidln mainos on kuitenkin ookoo! :D (mä otan sen messiin kaupasta yleensä sen mainoksen.. ihan paras! Ymmärrän sua! :3)

      Tykkää

  5. Päivitysilmoitus: kuinka päästä (takaisin) treenirutiineihin. | Mary Ihmemaassa

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s