treenivuosi 2013 (ja treenitavoitteet 2014)

new-years-resolution-gym-members

En tehnyt mitään uudenvuodenlupauksia. Koska ne kusee aina tammikuun toinen päivä. Näitä seuraavia lauseita ei mun suusta tulla kuulemaan – enää koskaan (ei niitä ole oikein suustani vähään aikaan edes tullutkaan):

”It’s now or never, nyt rantakuntoon 2014” – ehei, mä tähtään beach 2034:ään. Kannattaa hei olla realistinen tavoitteidensa kanssa.
”Nyt alkoi karkkilakko, tipaton tammikuu, herkuton helmikuu ja syön ainoastaan salaattia kunnes beach 2014 on tavoitettu.” – (siis vuonna 2034) Ei tule toimimaan, koska jos on synttärit tammikuussa siinä kusee tipaton ja karkkilakko, enkä varmasti söisi vain salaattia synttäreillä. Uh duh.
”Aion treenata nyt JOOOOKA päivä! Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon.. ” – jotta treenistä hyötyisi jotain, on pakko välillä huilia. Jos joka päivä treenaa tuhatta ja sataa, niin se lopahtaa todennäköisesti helmikuun ekana päivänä ja leikkaat salikorttisi biljoonaan palaan. Lisäksi olet niitä mulkkuja, jotka aiheuttavat sen helvetin ruuhkan salilla tammikuussa…
”Kesään mennessä aion laihduttaa 10 kg!” – Loppuu yleensä niin, että lihoaa 10 kg sen sijaan.

1536564_439212589512145_326463191_n

Vaikka opin todella paljon viime vuonna koskien lähinnä tasapainoa treenien ja etenkin ruokailun suhteen, en kuitenkaan ole ihan täysin siinä kohtaa missä haluaisin olla. Kokeilin muutamaa erilaista systeemiä, saadaakseni tuloksia viime vuonna. Kerran kokeilin, miten vähäkalorinen (n.1500 kcal/päivä – 1800 kcal/treenipäivä) yhdistettynä pelkästään cardiotreeniin. Sanomattakaan, tuloksena oli kokonainen kuukausi migreenissä ja paska olo – sekä vittumainen nälkä ihan koko ajan. Kokeilin myös Bikini Challengia, joka antoi jonkinlaisia tuloksia esim kasaan meneminen (ei painonpudotusta) – mutta olo oli kuitenkin ihan perseestä ja ruokailut todella, todella tylsiä, puhumattakaan siitä, ettei treeneistä ehtinyt oikein palautua kunnolla. En tosiaan itse suosittelisi, näin jälkeenpäin, Bikini Challengia normaalille kuntoilijalle – ellei sitten ole masokisti. Just saying. Tai no, omapa asiasi..

funny-new-years-resolutions-going-to-the-gym-funny-someecards1

Näiden kokeilujen myötä löysin kuitenkin jonkinlaisen kultaisen keskitien koskien sekä treenejä, että ruokailua. Salilla käyminen on ehdottomasti se mun juttu, koska siten en saa sitä helvetin migreeniä, mutta ei saa ihan täysin unohtaa cardiotakaan. Yhdestä kakkupalasta ei tosiaan lihoa sitä viittä kiloa, kuten ei myöskään yhdestä porkkanasta laihdu viittä kiloa. Lisäsin kalorimäärää aika hurjasti (2000+ treenipäivinä lähemmäs 3000 håhåhåå :D), ja pudotinkin muutaman kilon siinä jossain vaiheessa. Tosin lopetin myös sen iänikuisen vaa’alla juoksemisen ja keskityin enemmänkin tuloksien mittaamiseen mittanauhalla ja painojen lisäämiseen salilla (ja uusien, pienempien vaatteiden hankkimiseen.. höhö.) Lisäksi opin koulussa, kuinka tärkeää se hiilareiden syöminen on – joten mitään karppaukseen liittyvää skeidaa en ikinä, ikinä, ikinä enää aio ryhtyä. Parasta on kuitenkin se mielenrauha, mitä edellinen vuosi toi mukanaan. Kunhan liikkuu jonkin verran, voi itseasiassa syödä ihan mitä haluaa – kohtuudella. Ja jos liikkuu tosi paljon saa myös syödä tosipaljon (kuitenkin kohtuudella) Ah kohtuus, mikä ihana sana. Tosin en vieläkään oikein ihan tarkalleen ole oppinut, mitä se kohtuus oikein tarkoittaakaan. Jospa nyt tänä vuonna?

Mutta tärkeintä on, että on sinut itsensä kanssa – eikö vain? Almost there :)

when-im-running-for-gym-classJa näin viimeiseksi, tulevan vuoden urheilulliset tavoitteet (ulkonäöllisiä tavoitteita mulla ei muuten ole.. paitsi no, ehkä vähän enemmän habaa :D ja enemmän lihaksia perseeseen :DD) :

– Maastaveto: ainakin 100 kg rikki (tällä hetkellä se on 80 kg, kai.)
– Squat: 120 kg (tällä hetkellä se on 80 kg)
– Aion treenata vähintään 3 kertaa viikossa, mutta varmasti pitää 2 välipäivää viikossa. Ja jos elämä on liian hektistä, en aio heti karsia liikunnassa, vaan jostakin muusta.
– Aion käydä uimassa useammin! Mieluiten kerran viikossa.
– Aion juosta ainakin kerran viikossa, ja toivottavasti juosta 5 km alle 25 minuuttia. Mutta katsotaan, tämä varmasti kusee ekana.
– Jos treeni alkaa tökkiä, pidän pidemmän paussin ja teen jotakin muuta kivaa.
– Käydä useammin ryhmäliikunnassa ja kokeilla jotakin muuta kuin niitä pumppeja ja combatteja. Jospa nyt sitä crossfitia? Tai vaikkapa jotain muuta, ihan täysin uutta lajia?
– Käydä vähintään kerran viikossa joogassa tai sitten pidän pieniä joogasessioita kotona. Olisi kivaa vihdoinkin osata tehdä sen spagaatin.. (jospa siirretään tuo spagaatti tuonne vuoteen 2015..)
– Jos tunnen itseni rikkaaksi, hankin PT:n.

tumblr_meu49hzb811qeow5po1_500Olikohan tuossa VÄHÄN liikaa nyt :D

Kuitenkin, huomenna alkaa treenivuosi 2014 mun osalta! Käsi on kunnossa ja flunssa ist gone! Heja heja!

Minkälaisia treenitavoitteita teillä on tänä vuonna? Ja miten teidän treenivuosi 2013 meni?

Mainokset

8 thoughts on “treenivuosi 2013 (ja treenitavoitteet 2014)

  1. En mäkään tehnyt lupauksia, tyhmiä semmoset. MUTTA munkin pitäis keksiä jotain aerobisempaa ton saleilun ohelle…juokseminen tuskin tulee kysymykseenkään, mutta kun tota luntakaan ei näytä tulevan, niin hiihto taitaa jäädä haaveeks vaan. :'( Uiminen vois olla tosi jees! Jos siihen yhdistäis jotenkin laatuajan poikaystävän kanssa…hmmmm….

    Tykkää

    • Tänne ovat luvanneet lunta ens viikolle, ehkä se tulee sitten sinne myös? Tosin nää lupaukset ei oo kyllä ihan nappiin mennyt viime aikoina. Joo toi juokseminen ei kyllä nappaa, jos sitä ei tee tarpeeksi usein. Ihme kyllä sitten kun kunto kohenee, niin alkaa innostumaan enemmänkin. Siihen menee tosin paaaljon aikaa ja yleensä lopahtaa into pitkäksi ajaksi jos tulee kipeeksi. Mutta onhan noita aeroobisia juttuja vaikka kuinka paljon mistä valita ;) Uiminen on tosi kivaa, kyllä! :)

      Tykkää

      • Joo, totahan ne juoksuihmiset hokee, mutta musta se juokseminen on vaan niin TYLSÄÄ. En jaksa samoja katuja katella, en oo mikään ulkoilmaihminen!

        Tykkää

        • Niin se onkin. Sen takia yritän saada itseni nyt ees kerran viikossa juoksemaan eikä sitä kaksi kertaa vuodessa :D Mutta hyvä tapa testata sitä motivaatiota, miten saa itsensä tekemään jotain todella tylsää ja tuskallista.. ja vielä saada tuloksiakin… sen jos saa tehtyy niin ei ole motivatio-ongelmia enää ikinä (ei nii varmaa..) Entä juoksu salilla? Tai vesijuoksu? xD

          Tykkää

  2. Mulla on ollut nyt noin X vuotta tuo että pitäisi ruveta uimaan säännöllisesti. Eihän se ees maksa paljon mitään! Ilmoittauduin jo kiinnostuneeksi tekniikkakursseistakin paikalliselle seuralle, mutta nyt menee jo toisen kurssin ilmoittautuminen enkä vieläkään pääse mukaan koska 100 € on satasen verran liikaa nyt just mun kukkarolle. Mutta laitoin niille viestiä että jatkaa vaan niistä ilmoittelua koska joskus vielä pääsen joukkoon, mä RAKASTAN uimista ja haluisin siihen oikeesti oppia että tekis oikein ja tehokkaasti jajaja. Mutta vaikka kuinka rakastan sitä ni aina se jää menemättä, vaikka meiltä on hallille joku 1,5 km max. Saisko aivot? Miksi en mee?

    Oon pitänyt nyt vähän salitaukoa kun meidän neljästä talli-ihmisestä kaksi on ollut poissa pelistä eli oon ”joutunut” hoitaa sitä osastoa niin paljon etten oo tohtinut enempää rassata rikkonaisia paikkojani mutta nyt pitäis helpottaa pikkuhiljaa siellä niin vois taas ruveta (se sulta saatu vihkokin ihan käyttämättä nyt kun käyttänyt hauiksia vaan heinäpaaleihin ja lantaan), mutta vähä ahdistaa änkeä tonne kaikkien sekaan. Mutta jos alottais kevyesti ja kävis pari kertaa vaikka joogassa tai venyttelyssä niin sit kohta jo löytäis ittensä penkkipunnertamasta kun olis siellä paikan päällä.

    Hauskaa uutta vuotta!!! Reeniä reeniä eikö meistä ihmisiä vielä tuu.

    Tykkää

    • Oh tollaselle kurssille olis aika helmee mennä kyllä! Vaikka ei kyllä munkaan kukkarolla ole varaa tuollaiseen :/ No mulla on vähän sama asia, aika helvetin lähellä toi mun uimahalli (alle kilsan) ja itseasiassa se vielä on mun salin naapurissa, ja sisäänpääsy on mukaanlaskettuna mun salikorttiin :D Et mun tekosyyt sun muut on vielä pahemmat kun sun hahah. Eli miks mä en mee? :D Tosin parempi uimahalli paloi viime kesänä, voin syyttää sitä! (joo siis mä voin mennä kolmeen eri uimahalliin, ”ilmaiseksi” .. mutten ole mennyt)

      No oothan sentään siellä tallilla tehnyt jotain, sen sijaan, että vaan istunut kaffea juomassa ;) Parempi se kun ei mitään :) Voit käyttää sitä vihkoa tän vuoden treenejä varten, onhan tässä vielä noin about 298 päivää jäljellä tätä vuotta :D Jooga on kyllä parasta! Tosin tein eilen 20 minsan session ja nyt mulla on ihan törkeä lihaskipu koko kropassa.. mitenniinpaikatihanjumissa?

      Kiitos sitä sammaa!! Kyl tulee! *pullistelee olematonta habaa* ♥

      Tykkää

  3. Päivitysilmoitus: 2013: summa sumarum. | Mary ihmemaassa

  4. Päivitysilmoitus: 2014: summa sumarum | Mary Ihmemaassa

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s