mary testaa: elämää ilman facebookia.

Olen jo pitkään miettinyt Facebook-tilini poistamista. Ai että miksi? Koska Facebook on nykyään niin teennäistä, leikitään, että eletään jotain aivan fäbylöössiä elämää, matkustellaan, harrastetaan extremelajeja, syödään gourmetruokaa, checkataan sisään hienoimmissa ravintoloissa (jonne meni koko palkka) ja ollaan niin rakastuineita ja täydellisessä suhteessa ja paskotaan ruusunlehtiä ja sateenkaaria.

facebook

Tai sitten kilpaillaan siitä, kuka on hauskin. Oikeasti, kukaan ei kuitenkaan ole minua hauskempi höhö. Ja olen jopa nähnyt ihmisten kirjoittavan postauksen, ja kun tykkäyksiä tulee yksi tai nolla, postaus poistetaan. Yhyy kukaan ei tykkää musta yhyhyyy. Ja sitten on niitä, jotka luulevat, että Facebook on päiväkirja, ja tiedän suurinpiirtein heidän suoliston toiminnastaan – tai heidän lapsiensa/koirien/kissojen vessakäynneistä ja ruokailutottumuksista. Siis, way too much information.

Et ole treenannut, ellet ole kertonut siitä KAIKILLE Facebookissa. Koska mitä järkeä on mennä salille, ellei kaiki tiedä siitä, että olet siellä salilla? Ihan vinkkinä näin 1/3 lic. koutsilta: saat enemmän tuloksia salilla, jos keskityt siihen treenaamiseen, etkä siihen, että puhut siitä Facebookissa.

wasteofworkoutMua ei niinkun kiinnosta tuollaiset asiat ollenkaan. Kun kaikki me tiedetään, ettei kenenkään elämä ole tuollaista. Varsinkaan tuollaista mukamas-pintaliittoelämää. Eikä mua ihan oikeasti kiinnosta tietää, mitä olet päiväsi aikana tehnyt, miten duunissa meni (same old same old.)  Mun ei tarvitse tietää ihan kaikkea ystävistäni, haluan säilyttää vähän mysteeriä elämääni.

Sen lisäksi mua on alkanut potuttaamaan se, että tykkäämisestä tai siis tästä tunnetusta Facebookpeukusta on tullut tapa kommunikoida. Ai mitä tarkoita? No tyyliin:

”Mennäänkö leffaan tänään?”
*peukku*
”Olisiko Maleficent jotain?”*peukku*
”Okei, nähäänkö leffateatterin ulkopuolella tuntia ennen kun näytös alkaa?”
*peukku*
”Pitäisikö kysyä, jos Mika-Petteri haluaa mukaan?”
*peukku*

Okei, saatoin ehkä liioitella tuossa vähän, mutta miten olisi niinkun ihan normaali vastaaminen, että okei, kuulostaa kivalta, ooh sen leffan mä haluan nähdä, kysytään vaan. Onko porukka ihan oikeasti niin laiskoja, ettei jakseta kirjoitaa edes yhtä sanaa? Ihan oikeasti. Kun luokkakaverini kysyi apua tenttiä varten ja autoin häntä en saannut vastaukseksi ”kiitos” vaan peukun. GNAAH! Ja se mikä mua vituttaa vielä enemmän on ne tyypit, jotka vain tykkäävät kaikista synttärionnitteluistaan, eikä KIITÄ! Peukku ei ole sama asia, kun KIITTÄMINEN! Hei käytöstavat, missä ootte?

Sen lisäksi, juttelen enemmän kavereiden kanssa Facebookissa, kun näen heitä irl. Vaikka asuvat ihan tässä nurkissa, muutamat jopa alle puolen kilsan päässä. Ihan oikeasti, säälittävää. Olen itse ihan samanlainen, juttelen mielummin heidän kanssa Feissarissa, koska no – kätevää. Eli en itse ole mikään übermensch tässä.

Mulle tuli niinkun mitta täyteen.

Kun juttelin Tinan kanssa tästä, hän oli sitä mieltä, että jos mulla ei ole Facebookia, mut todennäköisesti unohdetaan. Ei tule kutsuja juhliin, kukaan ei muista mun synttäreitä ja musta tulee erakko. Niin, koska muita tapoja pitää yhteyttä ei ole olemassa. On olemassa vain ja ainoastaan Facebook. Sitäpaitsi, se ei sano musta yhtään mitään, vaan se sanoo enemmänkin jotain ystävistäni – jos unohtavat mun olemassaolon vain ja ainoastaan sen takia, ettei mulla ole Facebookia. Eikö vain? Musta tuntuu, etten halua laittaa energiaa ihmisiin, jotka eivät muista mun olemassaoloa, ellen ole heidän kaverilistassa.. En kuitenkaan saa mitään kutsuja mihinkään pippaloihin enää, koska sain tietää, ettei mua kutsuta sinne koska kaikki ovat parisuhteessa ja mä oon sinkku ja mä tod. näk. tuntisin itseni ulkopuoliseksi – niin kutsutta jättäminenhän ei sitä tee? Yeah. I rest my case.

Ihan oikeasti.

Se, mikä lisäsi munFacebookvitutusta oli se, että kun herään tarkistan heti Facebookin. Siis en ole edes herännyt kunnolla ja olin jo katsomassa mitä typeryyksiä ihmiset ovat kirjoittaneet sinä aikana kun nukuin. Ja viimeinen asia jota teen, ennen kun menen nukkumaan on Facebookin selaaminen. Lisäksi huomasin, että välillä mietin viikkoja, miten päivitän kun lähden esim matkoille. VIIKKOJA! Okei nyt ehkä liioittelin, viikko on ehkä lähempänä totuutta. Se on aika masentavaa, että laitan niin paljon energiaa johonkin päivityksen suunnittelemiseen. Siis vähän hei sairasta käyttäytymistä! Riippuvainen deluxe.

Joten päätin poistaa profiilini. Tai siis deaktivoin sen. Koska tiedän, että palaan Feissariin jossain vaiheessa.

facebook2

Koska olen kuitenkin aikamoinen Facebookaddikti, ikävä kyllä. Mutta päätin kuitenkin katsoa, kuinka kauan pystyn olemaan poissa. Nyt on menossa toinen päivä ja itseasiassa olo ei ole ollenkaan ahdistunut tai  mitään, koska en tiedä mitä ystäväni puuhailevat. Itseasiassa olo on pikemminkin vapautunut. Tai siis, se on aivan IHANAN vapauttavaa! Sillä muahan ei kiinnosta mitä kavereiden kissat/koirat/muksut ovat keksineet. Tai mitä he söivät illalliseksi. Tai milloin joku värjää hiuksensa. Jos mua kiinnostaa voin kysyä heiltä sen kun tapaan heidät kasvotusten. Sen sijaan olen katsonut elokuvia ja keskittynyt siihen, enkä selannut Facebookia siinä samalla. Ja juonut aamukahvini rauhassa lukien lehtiä. Muutenkin kännykkä on saanut olla aika rauhassa pöydällä. I-h-a-n-a-a!

Mielenkiintoista tässä kuitenkin on se, etten kertonut kenellekkään tästä Feissarin poistamisesta. Joten katsotaan, milloin huomaavat asian. Tai jos edes huomaavat. Ja ennen profiilin poistamista poistin kaverilistastani kymmeneksen ihmisistä, jotka eivät pidä yhteyttä tai ovat olleet jotenkin .. mulkkuja mua kohtaan. Miksi ihmeessä antaa ihmisten nähdä mitä mä teen, jos heitä ei kiinnosta olla mun ystäviä? Niin. Kuitenkin poistaminen lähti niin lapasesta, että poistin itseni sitten loppujen lopuksi. Haha.

Puh. Kiitos, olen avautunut. Tuntuu paremmalta. Haluaako joku löydä vetoa, kuinka kauan pystyn olemaan ilman? Mä sanon 10 päivää, maksimissaan! :D

Mitä Facebook tarkoittaa sulle? Oletko riippuvainen? Voisitko olla ilman Facebookia? Vai oletko niin mahtava, ettet koskaan hankkinut Facebookia?

Niin ja pahoitteluni, Ihmemaan Facebook-sivu on täten myös aika kuollut, koska tää blogi on liitettynä mun henk.kohtaiseen tiliin. Toivottavasti pärjäätte ilman sitä hetken :D

Piis. Nyt menen ULOS nauttimaan lomastani!

13 thoughts on “mary testaa: elämää ilman facebookia.

  1. ai että tykkäsin tästä kirjotuksesta, loistava :) Itellä sattuu olemaan aina tuo FB auki tossa taustalla, mutten kuitenkaan siellä ole. Ja huomannu myös sen, että jos sinne jotain kirjotat niin saattaa ehkä yksi tai kaksi ihmistä tykätä ”peukuttaa”. Ja monesti olen itsekin miettinyt, että poistanko koko höskän vain pois. Mutta en ole sitä kumminkaan tehnyt haha :) varmaa jokupäivä sitten.
    Muutenkin jotenkin kivan raikas tää sun sivustosi :) taidan katsella enemmänkin.

    Tykkää

    • Voi, että kiitos ihanasta kommentista! :) Tervetuloa ja katsele ihmeessä hehe.

      Niinhän se on, FB on AINA auki mullakin. En kai koskaan ole edes logannut ulos sieltä, paitsi vahingossa haha. Tosin mä tarkkailen sitä moneen otteeseen päivän aikana. Välillä päivitän montakin kertaa per päivä. Alkoi vaan ahdistaa jotenkin. Mäki mietin siis varmaan jotain pari kuukautta sen poistamista ja sitäpaitsi sen saa takas ihan vaan logaamalla sisään kuten normaalisti jos nyt ymmärsin tän jutun hehe :D et jos alkaa kaduttaa. Kaikkea pitää kokeilla ainakin kerran elämässään :)

      Tykkää

  2. Kyllä mulla voi mennä päiviä, etten käy FB:ssa. Töissä ollessani se on tosin aina auki, vaikka en varsinaisesti sitä mitenkään seuraiskaan, mulla kun on siinä myös duuni-FB. Itseäni ei häiritse mitkään hehkutukset tmv. FB:ssa, päinvastoin! Musta on ihan kivaa kuulla esim. uusista paikoista joissa jengi on käynyt ja tykkään positiivisuushehkutuksista, aina sellasia on kivempi lukea kuin ”vettä sataa, myöhästyin bussista, oon kipee…” Eikä edes ne sporttipäivitykset mua ärsytä, niiden takana on itselläni ainakin vaan hiton hyvä treeni ja se hehkutus tulee vaan siitä kaikkensa antamisen hienosta tunteesta. :)

    Se mitä mä EN ymmärrä, on, että siellä FB:ssa hengataan sillonkin, kun se *peukku*-kaveri on siinä vieressä. Kun jengi keskittyy kännyköiden räpeltämiseen livetilanteissa. Mäkin toki välillä teen tätä, mutta se, että toinen on JATKUVASTI kännykkä kourassa heittämässä jotain Faceen, instaan, Twitteriin…raivostuttavaa! Ei tarvii olla koko ajan nenä kiinni siinä iPhonessa. Miks ei sit samalla voitais käydä keskustelua Facen mesessä, kun läsnäolo on selkeesti turhaa.

    Mutta yleisesti ottaen suhtaudun tosi rennosti näihin juttuihin. Ehkä sitä ei sitten itsekään jaksa mitään ”syönpäs tässä just aamupalaa” -juttua heittää sinne vaan keskittyy enempi ns. spessuhetkiin. Ja niihin kissakuviin, haha.

    Tykkää

    • No siis joo onhan hehkutukset kivempia, kun nuo oon kipee-postaukset tai sääpostaukset, onhan mullakin ikkuna, kai mä sen sään itse voin sieltä katsoa :D Puhumattakaan siitä kun esim talvella saa lukee viis tuntii siitä kun kaikki kertoo yhyhbuuhuu lunta sataa taas vaihteeksi mikä ylläri ku asutaan pohjoismaissa, ei ois voinu uskoo! Mä lähinnä tarkoitin näitä jotka vaa katsokaa-sain-kukkia-mun-ihanalta-poikaystävältä-ku-syötiin-chateubriandia-ja-juotiin-punaviinia-kynttiläillalisen-aikana – kun todellisuudessa tiedän, että tällä pariskunnalla ei ehkä mene niin hyvin ja ne tappelee 24/7 ja toinen osapuoli harkitsee eroa. Niinku sitä, että leikitään jotain täydellistä elämää kun ei se ole sitä. Ja ses on ihan okei, ettei se elämä ole ruusuilla tanssimista. Se on normaalia.

      No sä et kuitenkaan laita niitä treenipostauksia joka kerta kun eksyt sinne salille :D Sehän riippu paljon siitä ihmisestä joka postaa. Kun on näitä: Olen salilla. Nyt reenaa. Salilla. Treenaa. Tänää vedin kaks tuntii crosstrainerilla ja olin punttiksel 2 h, oon aika beast! (et oo kun treenaat huonosti jos siellä noin kauan olit..) Eilen tein sitä ja tätä ja tota. BEASTMODE! paikassa xxxx. Laitanhan mäki aina välillä jonkinlaisia treenipostauksia.. :) tai laitoin kun treenasin heh.

      Joo en mä sitäkään oikein ymmärrä tota puhelimen räpläämistä. Ja teen mäki sitä kyllä aina silloin tällöin. Pahinta kai on kuitenkin se kun on jonkun kanssa kahvilla ja sitten tää tyyppi keskustelee intensiivisesti kännykällä facessa jonkun muun kaa. Joo kiitti hei seurasta :D Sen takia mä oonkin nyt alkanu ottaa vähän etäisyyttä kännykkäänkin.

      Mähän tein sen että blokkasin kaikki ärsyttävimmät tyypit mut nyt jotenkin vaan ei enää jaksa normaalejakaan tyyppejä enää :D Kun aamupalasta (siis leivästä jossa on lauantaimakkaraa) tai hyvän yön toivottamisesta tulee jotain superspessuu-nii on aika kattoo vähän peiliin. Tai hankkis instagramin tai blogin. No sä saat anteeks sun kissakuvaspammauksen ku sun kisut on niin söpöi ;)

      Tykkää

      • Nojoo, totta, ei ne treenipostauksetkaan oo enää niin kivoja jos tyyppi laittaa niitä päivittäin. Tai jopa monta kertaa päivässä. En mä ite laita kun vaan sillon kun siellä salilla on tapahtunut jotain selkeesti erilaista.

        Tykkää

  3. Tämä postaus oli hyvä muistutus olemassa olevasta face tilistäni. Pitäisiköhän käydä katsomassa mitä sille kuuluu?

    Tai no, jospa sen antaisikin olla. :P

    Tykkää

  4. Siis mähän olen niitä awsum ihmisiä, joilla ei koskaan ole facetiliä ollutkaan.

    Toisin nyt on jos pääsen opiskeleen olen ajatellut liittyä faceen. Liiketalouden opiskelija, jolla ei ole facea ei kuulosta uskottavalta. Ja jos ei muusta syystä niin vähintään siksi että face on yksi markkinoinnin kanava ja se on hyvä olla hanskassa.

    Tykkää

    • Hehe! Onnittelut, you’re asum! :D Olisinpa minäkin..

      No toi on kyllä totta, että markkinoinninkanavana Facebook on todella hyvä juttu ja nykyään muuten aika pakollinen.. jos et ole Facessa you’re naaaathing :P Ja tiedän minä itsekin, että vaikka opiskelen liikuntatieteitä, niin ei munkaan kannata pysyä sieltä pois kauaa. Siis ainakin tulevaisuutta ajatellen.

      Peukkuja että pääset opiskelemaan! :3

      Tykkää

  5. Joo mähän en olisi ikinä maailmassa mennyt faceen jos ei pomo olisi ekana päivänä sanonut että se olis vähän niinku oltava. Mutta sitten mulla on siellä pelkkiä työkavereita ja kuulun pelkkiin työ-related ryhmiin (pääsin meidän henkilökunta-ryhmäänki tossa ehkä 3 viikkoa sitten kun helmikuulla oon tehny sopparin, whoo… että jos multa mennyt vähän asioita ohitte tuossa alkuun niin ei tarvi ihmetellä mun aivokapasiteettia vaan jonkun muun kiitos :D:D). Eli periaatteessa oon edelleen oossom enkä oo facessa. Työkaverireppanat jotka pyytää mua kaveriksi luulee varmaan että päivitän mun oossomista elämästä kaikkee, pettyvät kovasti…

    Tykkää

  6. Päivitysilmoitus: mary testaa: elämää ilman facebookkia – update. | Mary Ihmemaassa

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s