1/3 lisensoitu liikunnanohjaaja – ensimmäinen vuosi.

Lupasin kai tietääkseni kirjoittaa vähän enemmän koulutuksestani, kun olin käynyt enemmän kursseja. Ja nythän olen siis ensimmäisen vuosi on over and out ihan oikeasti (ja läpäisin KAIKKI TENTIT! NIIH!) ja täten voin kutsua itseäni 1/3 liikunnanohjaajaksi :D (tai siis.. niin kröhöm.) Huomenna alkaakin toinen lukuvuosi ja olen aivan intoa täynnä!

No mitkä fiilarit sitten on kun edellinen lukuvuosi loppui? No aika tööttinä olin. En oikein tajunnut, että opiskelu voi olla näin rankkaa.. jos opiskelee. Haha. No kuitenkin, saan koko ajan epävarmoja, varovaisia kysmyksiä siitä, että tykkäänkö edelleen koulutuksesta. Vastaus on aina: kyllä. Rakastan tätä hommaa. Ja olo on kuitenkin aivan sairaan mahtava. Ensimmäinen vuosi tehty. Kaksi jäljellä. Heja heja!

trainer Mutta mitä mä nyt oikein sitten osaan? Epävarmoja kyselyitä tulee edelleenkin siitä, mitä oikein opiskelen ja mitä oikeastaan osaan. Monet luulevat, että musta tulee PT. Voi, että. PT:ksi voi tulla kahden viikon koulutuksen jälkeen, eikä koulutuksissa ole mitään standardeja (eli siis mitä mä nyt tarkoitan on se, että ei ole olemassa mitään tiettyjä asioita, mitä PTn tulee osata, niinkun – standardeja juu nou… vaan ne vaihtelevat erittäin paljon koulutuksesta riippuen..)  Näin vuoden jälkeen mulla on jo periaatteessa samat tiedot, kuin monilla PT:llä. Ja varmasti enemmän, kuin surkeimmilla (olen kuullut IHAN JÄRKKYJÄ tarinoita tietyistä PT;stä – mutta ei siitä sen enempää..) En toki sano, että PT-koulutus olisi mitenkään totaalisen perseestä – onhan niitä todella monia sairaan hyviäkin. Mutta se siitä. Mennään takaisin asiaan taas vaihteeksi. Mutta voi olla, että tulen tulevaisuudessa tekee PTn hommia. Because I can. Ei sitä koskaan tiedä. En ole vielä oikein päättänyt, mitä tulevaisuudessa haluan tehdä. Kuntoutus kiinnostaa todella paljon. Ehkä siksi, koska loukkasin itseni keväällä. I can relate, you know.

Ensimmäisen vuoden kursseissa ollaan opiskeltu fysiologiaa, anatomiaa, liikuntaoppia (sisältäen aeroobiset, anaeroobiset sekä salitreenit), urheilupsykologiaa, urheilupedagogiikkaa, kuntoutusta ja urheilulääketiedettä ja kaksi kurssia tieteellistä metodologiaa ja vielä vähän urheilusta yhteiskunnassa. Eli aika tappava ensimmäinen vuosi haha. Ja tämähän vain pahenee tästä kun nyt huomenna alkaa psykologia ja koutsaamista – koko syksyn. Huokaus. Psykologia ei siis ollut mun lemppari :D Lähinnä koska se on pseudotiedettä.. (eli  suomeksi: Vaikeaa..) Nojoo. Makuasia.

Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tiedän miten salilla tulee treenata lihasmassan kasvattamista varten, voimaa ilman lihasmassan lisääntymistä tai räjähtävää voimaa. Ollaan opittu kaikki laitteet salilla ja osaan (mielestäni) rakentaa saliohjelman ihmisten eri tarpeiden mukaan, oli sitten kyseessä urheilija tai aloittelija. Osaan hoitaa muutamat akuutit urheiluvammat ja tehdä jonkinlaisen kuntoutusohjelman tietyille vammoille. Osaan rakentaa aeroobisia treeniohjelmia ja tiedän, ettei kaikki juokseminen ole aeroobista, vaan on olemassa myös sellainen juttu kun anaeroobinen treeni (en edes tiennyt tällaisen asian olemassaolosta ollenkaan ennen kurssin alkua.) Ja tietenkin sitä miten näitä eri osa-alueita treenataan.

Kiitos psykologian ja pedagogiikan olen oppinut sen, että kaikki ovat erilaisia ja mitä yhdelle sopii ei sovi toiselle ja päin vastoin. Tätä pystyin myös käytännössä käyttämään kesätöissä sosiaalipsykiatriassa. Esimerkiksi mun mielestä on täysin turhaa kysyä joltakin toiselta, mistä saan motivaatiota, koska me motivoidaan itseämme eri tavalla, pitää vaan löytää se systeemi, joka toimii itselleen parhaiten. Right? Tosin.. sen nyt varmaan tajuaa ihan maalaisjärjelläkin.

Mitä on vielä parempaa, on se, että olen oppinut lukemaan hurjasti erilaisia tutkimuksia. Enkä lue näistä mitään lehdissä, koska lehdet – mukaanluettuna erilaiset liikunta ja urheilu-lehdet vääristelevät tai liioittelevat tuloksia. Sen takia olen more or less lopettanut lehtien lukemisen ja keksityn enemmän tieteelliseen tutkimukseen. (Tosin koska saan kiksejä siitä, että minä olen oikeassa ja muut väärässä – on kiva löytää virheitä lehdistä.. hehee) Lisäksi olen muuten huomannut lehtien kirjoittavan jotkut liikkeet ihan päin hevonhelvettiä. Jotenkin lähti maku kaikista lehdistä entistä enemmän. En sitten tiedä, että pitäisikö vääryyksistä huomauttaa lehdille, vai ei? Kuitenkin, ihanaa, että kaikki mitä osaan perustuun faktaan ja tieteeseen, eikä mihinkään muka-muka-tieteeseen, jota esim opitaan kaverilta salilla. (Broscience ftw!)

gymmeme

Ja siitä tulikin muuten mieleen, että mistäköhän johtuu sellainen juttu, ettei KUKAAN (paitsi sisko kerran ja kaveri toisen kerran, okei, duunikaverit kysyivät aika paljon multa..) ole kysynyt mitään vinkkejä – kun multa niitä periaatteessa saisi vinkkejä ja ideoita ilmaiseksi (vielä kun opiskelen höhö, sen jälkeen tulee kallista ;D. ) Vaan mennään mielummin kyselemään neuvoja kaverilta, joka on esim treenannut kolme kertaa, kun se olisi mikäkin ekspertti asiassa. Tai siltä bodarikaverilta, joka opiskelee lääkäriksi ja käyttää kiellettyjä aineita. Tuo on muuten true story – ikävä kyllä. Tai sitten jatketaan vaan niinkun ollaan tehty ennen, eli vedetään esim maastavedot selkä kumarassa?? Olen toki myös senkin oppinut, ettei porukka tykkää siitä, että saavat neuvoja ilman kysymistä. Kai sekin on ihan hyvä asia oppia.

Ravinnosta meillä ei ole ollut harmi kyllä yhtään kurssia vielä, se tulee vasta kolmannen vuoden aikana ja sen takia olenkin hakenut extrakurssille joka alkaa lokakuussa. Koska on hauskaa olla ihan totaalisen loppuunpalanut jouluun mennessä. HAHA.

Mitäs muuta. Hmm. Ei nyt tule mieleen mitään. Hauskaa tämä kuitenkin on! Onko teillä jotain lisää kysyttävää koskien mun opiskeluita? Vastaan mielelläni. Jos jotakin kiinnostaa enemmänkin nää mun opiskelut, voi niistä lukea enemmän Örebron Yliopiston sivuilta.. på svenska.

PS. SYYSKUU! Mun lempparikuukausi!

6 thoughts on “1/3 lisensoitu liikunnanohjaaja – ensimmäinen vuosi.

    • Kiitos tsempeistä :D Joo no tota.. meillä alkoi HETI ryhmätyö ja kaikkihan tietää mitä mieltä mä oon niistä -.- ja mä oon vielä pomona hÖHÖÖ (mitä menin nyt lupaamaan…)

      Tykkää

  1. Koulussa on kyllä kivaa, paitsi sitten kun puuttuu sadatta vuotta vielä muutama kurssi ja gradusta yhteenveto eikä asu enää lähelläkään yliopistokaupunkia :D

    Mutta on kiva myös lukea sun opinnoista, kirjottele vaan lisää kun taas pääset vauhtiin :):):)

    Tykkää

    • Voi ei!! So close.. yet so far away (pun intended..) Joo no alettiin ihan kunnolla jo tänään ja oon jo ihan tööttinä..

      Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s