wanted: oma tyyli

Olen miettinyt erästä asiaa todella kauan. Siis monia vuosia. Mikä on ”mun tyyli”? Tai onko mulla edes sellaista? En usko. Huomaan olevani kateellinen todella usein, kun näen kaupungilla ihmisiä, jotka ovat niin tyylikkäitä ja vielä persoonallisella tavalla. Ja sitten katson itseäni peilistä ja olen niin tavallinen, niin mitäänsanomaton.. vähän kuin seinäruusu.

Suurin ongelmani on, kun on kyse vaatteista ja tyylistä on se, etten missään nimessä halua sekoittua massaan seuraamalla ns. trendejä ja näyttää (halvalta) kopiolta, mutten kyllä halua ihan neonvaatteisiinkaan pukeutua, koska no – ei ole kivaa pukeutua joulukuuseksi.

*Seuraavaksi nolo tunnustus: Älkää tuomitko mua.*

Mulla nimittäin on ollut vaikka minkälaisia tyylejä tässä vuosien aikana. Joskus pissaliisana olin hiphoppari (nyt tiedätte senkin) – pukeuduin siis juu kyllä, sellaisiin megahousuihin yms muihin noloihin vaatteisiin. Sen jälkeen tuli hutsuvaihe – jolloin oli liian lyhyet hameet ja liian tiukat topit + platinablondit hiukset (vai oliko se kusenkeltaiset ..?) Olin mielestäni niin kaunis.. eiku? Joo. Olihan mulla myös mun alternativelook (jotkut sanoisivat emo – mutta se oli ennen kuin emotyyli tuli poppikseksi.. tiedättehän, kun olin nuori ja muodin edelläkävijä..) – neonpinkkejä raitoja mustissa hiuksissa ja neonpinkit tennarit yms. Emily Strange-vaatteet. Sen jälkeen kai aikuistuin tai tulin laiskaksi (tai jotain vastaavaa) ja siirryin farkkuihin. Farkut + toppi. Farkut + neule.

Anchorman

Joo unohtakaa pliis mun fashion mistaket. Heh.

Vuosituhannen ongelma.

Nimittäin, jos menen yksin kauppoihin metsästämään vaatteita ostan aina samoja juttuja – farkkuja ja neuleita. Aina. Rakastan farkkuja ja neuleita ja ehkä joku voisikin sanoa, että se olisi just ”mun tyyliä.” Itse olen niin sitä mieltä, että valitsen ne just siksi, koska pidän niitä turvallisena vaihtoehtona. En uskalla poistua mun comfort zonesta ollenkaan. Lisäksi vaatteeni ovat lähes poikkeuksetta aina mustia. Saan aina kuulla vähän pottuilua lähiympäristöltäni, että miksi aina mustaa – ja as a matter of fact – alan itsekin kyllästyä mustaan. Esimerkiksi mustia perustoppeja mulla taitaa olla noin 15. VIISITOISTA!! Mutta hei! Olen sentään alkanut ostaa valkoisia ja harmaitakin vaatteita. Ooh – livin la vida loca, eikö vain?

homealone

Toinen asia, jota mua ottaa päähän on se, että mielestäni mulle ei sovi sitten mitkään vaatteet. Tai varsinkaan juuri sellaisia, jotka antaisivat mulle vähän trendipisteitä ja jotain uniikkia tyyliini. Tykkään esim ihan törkeästi kaiken maailman pörröisistä neuleista ja feikkiturkisjutuista, jotka olivat nyt talvella muodissa. Mutta kun testaan niitä näytän ihan P. Diddyltä. Joo hei. Tosi sexi. Pidän myös hameista, mutta milloin mä nyt hameita käyttäisin? Ja mitä tärkeintä, tunnen oloni ni-iiin epämukavaksi hameissa kun olla ja voi – ja sitäpaitsi näytän mielestäni hameeseen pukeutuneelta mieheltä. Nice? Pidän myös rikotuista farkuista, mutta kun laitan ne päälleni muistutan lähinnä joulukinkkua. Foxy? Ei pitäisi mollata itseään, se ei nyt auta yhtään tässä asiassa. Mutta kun. Mä en vaan näytä hyvältä missään vaatteissa.

sob

Sitten on vielä sekin ongelma, etten halua näyttää samalta kun kaikki muut. Enkä tykkää ns. huutavista merkkivaatteista – eli joku Michael Korsin veska on ihan mega no-go mulle – koska noin joka toisella vastaantulevalla on sellainen.

Eli mikä on siis ongelma? Haluan uuden, oman tyylin. No mitä etsin? En tiedä, mutta jotain trendikästä, naisellista (en ole koskaan pitänyt itseäni mitenkään naisellisena, joten tää olisi plussaa… ) ja uniikkia – jotain uutta. Mistä mä löytäisin mun jutun? Mä en tiedä, en sitten yhtään mitään.

Mä tiedän vaan mitä en halua. Story of my life. En pidä seuraavista jutuista: Liian kirkkaista väreistä, pastellivärit (hyissaa.. ), liian paljon kuvioita, tyttömäisistä vaatteista.. paljeteista ja kimaltelevista vaatteista (hyissssaaa..). Yksinkertaisuus kai on sitten se juttu, josta pidän? Vai?

Mitä vanhemmaksi tulen, sen suuremmaksi ongelmaksi tämä on kasvanut. Muutamia asioita olen kuitenkin tajunnut tässä vuosien aikana. Lyhyemmät hiukset on mulle parempi, kuin pitkä harakanpesä – vaikka kaipaankin sitä, että hiukset voi vaan suhasta nutturalle. Meikin suhteen en ole niinkään hakusessa. Mielestäni olen löytänyt sen oman juttuni siinä – vahvat kulmat, vahva rajaus tai smokey eyes – tai suhteellisen naturelli. Mutta ne vaatteet. NE VAATTEET!!

dead

Olen pyytänyt parilta kaverilta ja siskolta apua tyylini löytämiseen. Mutta ne shoppailureissut menee aina saman kaavan mukaan: Menemme vartavasten kauppoihin löytämään mulle uusia vaatteita, mutta jostakin syystä siinä käy aina niin, että MINÄ olen se joka juoksee sovituskopin ja vaatteiden välillä hakemassa HEILLE oikeita kokoja ja kertomassa, mikä näyttää hyvältä ja mikä ei. Joka. Ikinen. Kerta.

Sisko myös vinkkasi, että mun tulisi googlailla ympäri nettiä etsien jotain henkilöitä joiden tyylistä tykkään. Homman nimi on vaan: mistä? En lue ”muotiblogeja” – koska varsinkin täällä Skandinaaviassa kaikilla on ihan samat vaatteet ( Michael Kors yms) ja tyylit, ja kyllästyn sellaisten blogien ”lukemiseen” noin sekunnissa . No mistä muualta sitten? Katri oli vähän samoilla linjoilla – nimittäin suositteli, että tekisin Pinterestiin oman boardin minne pinnaan eri asuja, vähän niinkun inspiraationa. Ja sellaisen oonkin tehnyt aika kauan sitten – tosin, en oikein ole täyttänyt sitä kuvilla. Tai aloitin taas, sanotaanko niin, mutta ongelma on taas vaihteeksi sama – MITEN MÄ LÖYDÄN INSPISKUVIA PINTERESTISTÄ? Heh. Sitäpaitsi, mitä mä sitten teen, kun olen saanut sinne jonkinlaisen kokoelman inspiraatiokuvia? Mitä mä teen sitten käytännössä?

wondering
Eli, tl:dr (too long, didn’t read)

A) Mistä voin löytää inspiraatiota oman tyylin löytämiseen?
B) Mikä ON mun tyyli? Mistä mä tykkäisin?
C) Voinko tyyliä ostaa jostain? Varmasti voi, mutta mulla ei ole rahaa siihen – tai tiedättehän.
D) Miten elämässä voikaan olla näin naurettavia ongelmia?

AUTTAKAA!!

Terv. Tyylitajuton.

Oletteko te löytäneet teidän tyylinne jo? Mistä ostitte sen? Ebaysta? Minkälaisia ajatuksia ”oma tyyli” herättää teissä?

6 thoughts on “wanted: oma tyyli

    • HAHHA. Vastaukset oli ekasta Eclectic ja tokasta Scary : Dark colors, heavy make-up, and boots fit to kill. You get your style inspiration from the rockers and the irreverent. You express your style by countering the popular trends. Hahah suurinpiirtein toistensa vastakohtia. Sitäpaitsi: SCARY heheh varmaa sisko ainakin ois tuota mieltä :D

      Tykkää

  1. Kokeilepa kattoa kavereiden pinterest boardeja eka. Mun on esim taa: https://www.pinterest.com/BrinnerTime/outfits/
    Pinnaat sielta jos sattuu jotain sopivaa kohdalle. Ja sitten jos ne on jostain blogista, niin meet sinne blogiin asti kattomaan jos sielta loytyis jotain muuta mielenkiintosta. Ja kun pinnaat jonkun kuvan sun boardille, niin se kertoo jonkin muun boardin mista se sama kuva loytyy. Ja jos katot sen boardin niin sielta saattaa loytyy lisaa… (makes sense? en oo varma)

    Pitaiskohan meidan keksii joku yhteis-tyylin-loytamis-haaste?

    Tykkää

    • Hei joo! Yhteinen-tyylin-löytämis-projekti kuulostaa hyvältä! Kysymys on vaan miten :P :D

      Ja toi oli muuten todella hyvä idea, miks mä en keksiny tota..? (Tähän on varmaan monta vastausta – ensimmäiseksi tuli mieleen – en ajatellut..) Tosin outoo – mä näköjään jo seuraan sun boardia, mutta sun juttuja ei koskaan hyppää esille mun feediin? Say woot? Tosi outoa..

      Tykkää

      • En ma ihan niin pitkalle aatellu etta osaisin viela sanoo miten… Kai me jotain keksitaan! Ma just alottelen (taas kerran) kaymaan lapi noita mun kaappeja ja laatikoita vaatteista. Varmaan kirjottelen lisaa pian, jotenkin tuntuu oleelliselta jakaa taa projekti. not sure why.

        Ma en tieda miks kaikki ei nay tuolla feedissa. Makin seuraan montaa boardia joita kayn valilla ihmettelemassa et miks en nahny kaikkee… Mut niilla on nykyaan aika paljon ”picked for you” kuvia jotka ei siis tule mun seuraamilta boardeilta. Eli ilmeisesti vaan pieni osa nakyy. En oo ihan varma. Pitais varmaan tutkii vahan.

        Tykkää

        • Hahha! No kyllä se idea tulee sielä sitten joskus ;) pidän peukkuja! :D Mäkin yritän, mutta en luottaisi siihen, että multa tulee mitään hyviä ideoita ;) Joo munkin kyllä pitäisi, kun kerran oon kirpparille menossa kohta puol. Tyyliin huomenna tai ylihuomenna. Joo mä oon ainakin sitä mieltä, että on todella oleellista! Mäki aion varmaa jatkaa asiasta kirjoittamisen..

          Hmm Weird..Paitsi nyt tuli eilen muutamat sun kuvat esille.. Hmm. Ehkä mun pitäisi mennä likeaa kaikkia sun kuvia, niin tulee sitten enemmän :D Joku algoritmi siellä varmaan on joka toimii jollakin erityisellä tavalla.

          Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s