leffavinkki: the babadook

Tiistai aamupäivä ja kauhuleffa. Vallan mainio yhdistelmä, eikö vain?

Jos kauhuelokuvan tekemisessä onnistuu, sen katsominen on ihan parasta koskaan. Tosin harmi vaan, ettei onnistuneita kauhuelokuvia oikein tehdä enää. Katsoin pari viikko sitten esmes Annabellen – joka oli kyllä niin pohjanoteeraus kun olla ja voi. En edes jaksa alkaa selittää, kuinka monella tavalla se leffa kusee.

Mutta välillä, aina silloin tällöin, joku onnistuu.. Onneksi. Sanoisinpa melkein, että viime vuoden paras kauhuleffa oli ehdottomasti The Babadook. Totaalinen yllätys, ja yhdessä vaiheessa kun pelästyin löin peukalolla itseäni silmään. Se on aina hyvän kauhuelokuvan merkki – että siis teloo itseään (.. tai sitten kyse on vaan huonosta motoriikasta..) Löysin sen itseasiassa erään youtube-videon kautta, jossa keskusteltiin just niistä syistä miksi kauhuelokuvat on pepusta nykyään.

BabadookTällä kertaa muuten jätän trailerin pois, koska se antaa mun mielestä ihan väärän kuvan elokuvasta. Tämä on enemmänkin psykolooginen kauhuleffa, jossa jännitys (ja kauhu) tulee pikkuhiljaa hiipien. Elokuva kertoo naisesta ja hänen ”vähän” erikoisesta kuusivuotiaasta pojasta, jonka isä kuoli auto-onnettomuudessa matkalla kättärille. Ja tämä nainen ei kuuden vuodenkaan jälkeen ole oikein päässyt yli miehensä kuolemasta ja sitäpaitsi hän on vähän väsynyt poikansa erikoisuuden takia. Ja kun poika löytää kirjahyllystään Babadook-nimisen kirjan, homma alkaa pikkuhiljaa lähtee käsistä, kun poika alkaa jankuttamaan samannimisestä hirviöstä.

the babadook

Mä jätän ton tarinan nyt tuohon ja toivon, etten nyt kertonut liikaa. Kun olen jutellut kavereiden kanssa tästä, noin 90% heistä sanoivat, että The Babadook oli kyllä ihan perseestä. Wrong. Tämä oli aivan vallan mainio kauhuelokuva, joka ei perustu pelästyttämiseen kovilla äänillä ja muilla halvoilla tekniikoilla, tää on tehty tyylillä. Sen lisäksi näyttelijät – Essie Davis ja Noah Wiseman (mä en ihan oikeasti ymmärrä näitä  muksuja, miten jotkut ovat niin sairaan hyviä näyttelijöitä näin nuorina..) – tekevät nappisuoritukset äidin ja pojan rooleissa. Huhhuh.

Eli yess, suosittelen tätä tooodellakin! Taattu jännäkakka jos toinenkin!

Niin muuten. Laitan tähän vielä tähän sen youtube-videon, joka on ehdottomasti katsomisen arvoinen!

Kuka muu on nähnyt?

2 thoughts on “leffavinkki: the babadook

  1. Mä taas lukeudun valitettavasti samaan ryhmään kun sun kavereiden enemmistö, en nimittäin osannut arvostaa tän leffan hyvyyttä ollenkaan :D Mun mielestä se oli huono! Ehkä mulla oli vääränlaiset odotukset tästä tai jotain tai sitten meillä vaan on erilainen kauhuleffamaku :D En kyllä muutenkaan oikeen tykkää katsoa kauhuleffoja, että ei mulla ehkä oo kauheesti varaa arvostellakaan. En IKINÄ katso kauhuleffoja yksin enkä ehdota kavereille tai poikaystävälle kauhuleffojen katsomista, vaan ainoastaan joskus pitkin hampain suostun, jos kauan jankutetaan.. JA sitten toivon etten joudu nukkumaan yksin lähiaikoina :DD

    Tykkää

    • Niin yleensä se on just ne jotka aiheuttaa ne erot mielipiteistä, liian suuret odotukset tai eri maku :) Mä en yleensä katso esmes mitään trailereita tai sellaista, tai katso edes leffoja, jota kaverit suosittelee, koska en halua just liikoja odotuksia (ja nythän mäk tajusinkin sen, että kun mä kirjoittelen sarjoista/leffoista niin ehkä mäkin aiheutan niitä liikoja odotuksia :D Hups…)

      Mä en kyllä hirveesti enää pelkää katsoa kauhuleffoja yksin, koska suurin osa niistä ei kuitenkaan pelota mua hirveesti. Ja sit tuli tää ja mä katoin sen yksin ja nukahtaminen oli vähän … vaikeeta :D

      Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s