sinkkuelämää: how to tinder

Siis se määrä hakusanoja tänne blogiin, jotka tavalla tai toisella liittyy Tinderiin on todella korkea. Weird. Fiilis on vähän kun olisin jonkinlainen Tinder-asiantuntija. Sepäs on just se mitä olenkin :D Olen ”Swipe Left”-asiantuntija, jos olen ihan rehellinen (Jos olette asuneet kiven alla tai olette happily in a relationship – swipe left tarkoitta siis Nope ja Swipe right – tarkoittaa yes..)

swipe right

Tästähän tulikin sitten mieleen, että voisin tehdä ihan FAQ (frequently asked questions) näistä kysymyksistä. Keep in mind, että vastaukset ovat aika subjektiivisia (eli mun mielipiteitä ja mun kokemuksiin perustuvia). Lisäksi, en voi sanoa, että minä ja mun mielipiteet eivät edusta kaikkia naisia all over the place – ja olen itseasiassa aika poikkeus, kun on kyse naisista.

1. Miten nopeasti Tinderissä tulee matcheja? – En sanoisi, että on olemassa tietty aikaa, jolloin niitä matcheja tulee. Se riippuu niin monesta asiasta..

not sure if tinder

2. Pari lopetti vastaamisen Tinderissä. – Omasta mielestäni tämä on suurin ongelma, mitä porukka harrastaa Tinderissä. Ensin jutellaan todella intensiivisesti ja sitten lopetetaan keskustelu, jos ja kun joku ”mielenkiintoisempi/paremmannäköinen/helpompi” tyyppi tulee vastaan. I guess. Se ei ole kivaa, kuitenkin voin myöntää, että itsekin olen tähän sortunut.. mutta yleensä, jos juttelukaveri on äärimmäisen tylsä – mitä suurin osa ihmisistä ovat.

tinder

3. Juttelu lopahtaa Tinderissä. – Maailmassa ei voi tulla toimeen kaikkien kanssa, ja jos jopa jutustelu on hankalaa on ehkä aika siirtyä seuraavaan henkilöön. Monet eivät vaan osaa käydä keskusteluita, ovat ehkä vähän ujoja tai muuta vastaavaa.. Yksi hyvä vinkki voi olla kysyä jotain – ihan mitä vaan – ihmiset nimittäin yleensä rakastavat puhua itsestään ja ehkä se juttelu lähtee käyntiin siitä.. tai sitten teet kuten minä, unmatch.

3. Mitä kysyä Tinderissä? Mistä jutella Tinderissä? Miten aloittaa viestittely? – Vastaus tähän on MISTÄ VAAN ja MITEN VAAN! Aika yllättävää eikö vain? Kun sovelluksen idea on kuitenkin se, että tykätään mielenkiintoisten ihmisten kuvista ja matchi tulee, jos kummatkin pitävät toista mielenkiintoisena, niin voi aloittaa keskustelun ihan vaan moikkaamalla. Ei se sen vaikeampaa ole. Tai heitä jotain hyvää läppää. Ei se aloitus nyt tarvitse olla mitenkään erityinen ellei sellaista irtoa.

Itse en harrasta moikkaamista aloituksena (vaikka kyllä sekin on joskus tapahtunut.. kun ei niinkun jaksa yrittää), vaan yritän heittää jotain kommenttia liittyen profiilikuvaan tai -tekstiin. Ja aloitukseni ovat suurimmaksi osaksi humoristisia, koska no – en halua ylpeillä tai mitään – huumori tulee mulle helposti ja olen muutenkin aikamoinen moottoriturpa, jos olen sillä tuulella. Ja siis kyllä, olen ehdottomasti sitä  mieltä, että naiset voivat ihan yhtä hyvin aloittaa keskustelun – mitä pahaa siinä muka on? Monet miehet ovatkin olleet aika yllättyneitä siitä, että minä olen avannut keskustelun. MUTTA! Olen sitä mieltä, että se joka sen ”You have a match”- viestin saa, on se joka aloittaa keskustelun. Kun tinderöin Helsingissä viimeksi MINÄ aloitin jokaikisen vitun keskustelun, ja loppujen lopuksi se meni siihen, etten enää jaksanut edes heittää viestiä kaikille. Saatana jätkät, lopettakaa tuo diivailu!

Ja sitten jätkät hei. Jos sanon ihan loud and clear, etten etsi yhdenillanjuttuja.. Pliis, älkää heittäkö mitään pervoa. Tai siis ylipäätänsäkin, te jotka heitätte jotain pervoa ”läppää” .. ootte näin lähellä *näyttää sormilla* unmatchausta. Jutellaan tästä alempana lisää.

4. Tinder profiiliteksti. – Olin ennen sitä mieltä, että profiiliteksti oli must. Todellakin. Mutta tämän kesän aikana olen testannut ilman profiilitekstiä ja se on toiminut ihan kivasti – tosin mulla on Instagram linkattuna, joten musta saa kuitenkin jonkinlaisen kuvan, millainen ihminen olen. Kuitenkin keksi jotain muuta kuin: Treenaan, sali on mun toinen koti, rakastan hiihtämistä ja extremeurheiluita, kaljaa, ruuasta ja matkailusta. Ihan oikeasti. Nämä tulee vastaan kokoajan. Sun kuvista todennäköisesti huomaa, että treenaat paljon ja hiihdät, ja juot kaljaa .. Ja sama koskee näitä filosoofisia mietelauseita. Hohhooijjaaa.

Mun mielestä hyvä profiiliteksti kertoo jotain susta ihmisenä, ei siitä mitä sinä teet. Koska se millainen ihminen olet, on se joka tekee susta kiinnostavan. Ja jätkät, miksi kirjoitatte aina mitä duunia teette. Who cares? Ja ne kryptiset filosofiset mietelauseet – uuh tosi diippi ihminen oot. Yeah sure.

Kannattaa myös kirjoittaa, jos siis haluaa, mitä hakee: jotain vakavaa, jotain ei niin vakavaa.. tämä helpottaa siinä mielessä, että se antaa meille muille mahdollisuuden swipeata heti vasemmalle, jos ei oo samat asiat mielessä.

5. Miksi miehet eivät kirjoita Tinderissä? – Koska miehet ovat idiootteja. Kuulin, että trendi on nyt, että naiset aloittavat keskustelun. Mikä on ihan älytöntä, koska suurin osa muijista, jotka tunnen, eivät aloita keskusteluita (koska ”Emmä uskalla! Iik! Mitä, jos se ei sitten vastaa?” –  No, jos ei vastaa niin se kertoo ihmisestä aika paljon (idiootti) ja täten voit unohtaa sen tyypin.) Ja kun ei miehet, eivätkä naiset aloita keskusteluita (poikkeuksia on, tottakai.. kuten yours truly) niin KUKAAN EI VITTU KESKUSTELE OLLENKAAN. Fine, leikitään sitten mykkäkoulua perkele koko Tinder-yhteisö. Joten nyt ihmiset, lopettakaa nää diivailut. Edelleenkin sitä mieltä, että se joka sen ”match”-viestin saa, se aloittaa keskustelun. Piste. Tehdäänkö tästä joku sääntö? Pliis?

tinder2

6. Aloittavatko naiset keskusteluita? – MINÄ ALOITAN! Olen keksinyt aika hyvän systeemin, miten karsin ihmisiä, joiden kanssa en ikinä tulisi toimeen. Eli heitän jonkun mahtavan läpän. Jos ei tuu vastausta 12 h sisällä – unmatchaan (ja tämä on harmi kyllä aika yleistä). Eli rohkeasti vaan muijat aloittamaan niitä keskusteluita! Go, go go!

7. Miksi kukaan ei tykkää Tinderissä? – Tämä on taas hyvä kysymys. Kyselin tätä itsekin tuossa vähän aikaa sitten, kun aloitin Tinderöinnin uudestaan viime suhteen jälkeen. Sain siskolta vinkin, asentaa Tinder uudestaan. Eli poistin vanhan profiilini ja asensin koko paskan uudestaan ja matcheja alkoi tulemaan kivaan tahtiin. Voi myös (ikävä kyllä) johtua siitä, että kuvasi ei ole hyviä (niistä ei näe esmes kasvoja – ota nyt ne perkeleen aurinkolasit pois!) , profiilitekstisi on perseestä (esmes, vaikutat mulkulta, jolloin minä en ainakaan tykkäisi – vaikka olisit kuinka ihana ja hyvännäköinen muuten) ja sitten pitää ottaa huomioon, että Tinder on pinnallinen yhteisö – jos matcheja ei tule, ehkä kannattaa kokeilla jotain muuta sovellusta?

foreveralonetinder

8. Mistä tietää, että Tinderissä joku on blokannut? – Blokkaamisvaihtoehtoa ei ole. Tosin voi unmatchata. Eli jos tyyppi ei löydy sun matchlistasta, se on tod. näk. unmatchannut sut. Omasta mielestäni Tinderin paras ominaisuus!

9. Millaisia kuvia teillä on Tinderissä? – Mun mielestä tarvitaan kolme erityyppistä kuvaa. Se riittää. Yksi hyvä kasvokuva – siis josta näkee sun kasvot – eli ota ihan oikeasti pois ne arskat edes yhdestä kuvasta (koska kaikki ovat hyvännäköisiä arskat päällä.. ), yksi kokovartalokuva ja yksi kuva susta normaalissa ympäristössä. Nämä riittävät. Selitän miksi:

Kasvokuva: Kasvot kertovat aika paljon ja ovat ainakin mulle suurin syy mun tykkäyksiin. Ja tämä siis tarkoittaa sen, että näkee ne perkeleen silmät. Ja siis kyllä, tämä määrä aurinkolaseja vituttaa mua ihan törkeästi.

Kokovartalokuva: Sanokaa mitä sanotte, minä haluan ainakin tietää suurinpiirtein minkätyyppisestä tyypistä olen tykkäämässä. Ja siis kuvan pitää olla totuudenmukainen, ei photoshopattu. Kuvan ei missään nimessä tarvitse olla mikään bikini/rantakuva – ja mieluiten ei salikuvakaan (voi luoja siis mikä määrä salikuvia, kamoon ihmiset – keskittykää siihen treenaamiseen eikä kuvien ottamiseen! Niin saatte parempia tuloksia!) – mutta siis jonkinlainen kuva siitä minkä näköinen olet. Mua vituttaisi äärettömästi, jos luulisin meneväni deitille jonkun muskelityypin kanssa ja deitille tulisi joku kukkakeppi. Kuulostan varmaan todella pinnalliselta, I know – mutta meillä kaikilla on tietyt kriteerit ja mun kriteeri nyt on vaan se, etten tykkää langanlaihoista miehistä. Mutta musta tuntuu, että tämä kokovartalokuva on suurin ongelma naisille – koska naiset nyt (oman kokemuksen perusteella) ovat sitä mieltä, että ovat läskejä tai yleensäkin eivät ole tyytyväisiä vartaloonsa. Tähän voin vaan sanoa tämän: Ole oma itsesi ja ellet rakasta itseäsi, et voi rakastaa ketään muutakaan – Epävarmuus ylipäätänsä näkyy.

Kuva normaalissa ympäristössä: Eli yleensä jonkun muun ottama kuva, jossain sosiaalisessa tilanteessa tai vastaavasta. Jossa teet jotain, mistä tykkäät. Eli ihan mitä vaan – vaikka sitten se salikuva, hiihtokuva tai rantakuva.

Mitä kuvia mun mielestä ei pitäisi olla Tinderissä: Taiteelliset kuvat. Gnah. Maisemakuvat. Gnah. Miljoona saliselfietä. Tupla-Gnah. Ja hei jätkät, te jotka laitatte miljoonia kuvia teidän treenatuista vatsalihaksista – miltä ne jalat näyttävät??

Mutta tärkeintä on kuitenkin aina: HYMYILE KUVISSA! Hymy kaunistaa kaikkia! :)

10. Mistä tietää Tinderissä, kuka minua on katsonut? – Tätä ei näe.

11. ”Mitä haet Tinderistä.” – Miksi edes googlata tällaista? Kysy henkilöltä, jonka kanssa juttelet. Ja päätä omasta puolesta mitä haet. Tai ole avoin ihan kaikelle, mitä Tinder heittää eteesi. Kunhan olet true to yourself. Eli älä tee mitään, mitä et halua tehdä.

Multa kysytään tätä melkein aina. Mun vastaus on aina, että olen avoin kaikelle mitä naamani eteen tulee (eli ei siis elämäni rakkautta, tulevaa aviomiestä, uusia ystäviä tai yhdenillan juttuja) – itseasiassa huomioin aina, etten todellakaan ole yhdenillanjuttujen perässä – sanon sen yleensä erittäin selvästi. Kuitenkin vaikuttaa siltä, ettei kaikilla mene se oikein jakeluun ja se antaa siis oikeuden heittäytyä pervoksi. Jäbät hei – jos heität pervon kommentin, ja saat ei-pervon vastauksen – lopeta. LOPETA! LOPEEEETA! Ei ole kyse siitä, että olisin jotenkin siveä – mä en vaan näe pointtia pervoilla jossain perkeleen Tinderissä, jonkun tyypin kanssa joka on 500 km etäisyydellä. Perkele.

12. Kuinka täytyy kirjoittaa Tinderissä? – Eh.. tekstillä? Suurin osa ihmisitä ei kai hirvittävästi välitä siitä, kuin kirjoitetaan vaan että kirjoitetaan ylitpäätänsä. Itse olen todella allerginen kirjoitusvirheille.. esmes yhdys_sanat. Ja että käytetään pilkkua. Voi luoja, kun saa sellaisen novelliviestin, eikä siinä ole pilkkuja. Siis että jotenkin osaa kielioppia, en itsekään ole edes lähelläkään pro kieliopissa (suomenkieli ei edes ole mun äidinkieli :D mutta yritän!) On aika paha, kun mun suomenkieli on huomattavasti parempaa, kuin täysin suomalaisten. Muuten en hirvittävästi välitä siitä, miten kirjoittaa. Emojit ovat kanssa kivoja! Käytä niitä! Mutta älä liikaa, koska se on jo ärsyttäväää :D:S:S:S://///////:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:S:!!!1

13. Nettideittailu ahdistaa. – Voi kyllä. Ymmärrän yskän todellakin. Kyllähän se muakin ahdistaa välillä. Varsinkin, jos juttelee todella intensiivisesti jonkun kanssa ja sitten yhtäkkiä vaan tyyppi lopettaa keskustelun. Sitä alkaa niinkun epäilemään omaa olemassaoloa ja etsimään virheitä itsestään ja tuntee olevansa maailman rumin ihminen evör. Tätä tapahtuu siis ihan kaikille (olen kutakuinkin täysin varma tästä.) Sanoisin kuitenkin, että rohkeasti vaan mukaan! Jokainen keskustelu on tavalla tai toisella opettanut mulle eri asioita ja olen saanut kivasti kokemuksia ja hauskoja keskusteluita. Ellei pelaa ei voi voittaa. Ja ainakin itsetunto kasvaa siinä sivussa, jos vaan oppii näkemään ne pettymykset sillä tavalla, ettei syy ole sinussa vaan siinä toisessa.

14. Saako Tinderissä jutella monien kanssa samaan aikaan? – SAA! Ja mun mielestä pitääkin. Itse en halua jäädä keskustelemaan vaan yhden tyypin kanssa – koska se menee aina kuitenkin perseelleen (ikuinen pessimisti moi) ja silloin on voinut missata jonkun toisen hauskan tyypin. Tosin kannattaa kuitenkin rajoittaa se keskustelu muutamaan tyyppiin, ettei juttele sadan tyypin kanssa – koska silloin voi keskutelunaiheet ja tyypit mennä sekaisin. Itse pidän max 5 keskustelua käynnissä – en siis jatka kuvien tykkäämisestä silloin. Ja nykyään poistan ne tyypit, ketkä eivät vastaa/juttele/ovat tylsiä.. Sisko on sitä mieltä, että mun 12 tunnin (välillä jopa lyhempikin) odotusaika reaktiolle on aivan liian lyhyt (koska voivat olla kiireisiä, lentokoneessa tai muuta vastaavaa eikä siis pysty kirjoittamaan) – itse olen sitä mieltä, että time is money eikä mulla ole koko elämää aikaa odottaa! Ja täten myös ne ”keräilijät” eivät saa mua keräykseensä, trololo fuckers.

Summa sumarum. Ensinnäkin, jos joku unmatchaa, lopettaa juttelemisen tai muuta vastaavaa – get over it. Tämä on niii-iiin yleistä ja vähän how the cookie crumbles Tinderissä. Se ei ole kivaa, mutta niin arkipäivästä. Kannattaa vaan jatkaa elämäänsä eikä antaa sen aiheuttaa sinulle itsesääliä. Ja elkää olko niin epävarmoja! Siis … lopettakaa se googlailu miten Tinderissä mukamas pitää tehdä..  ja olkaa vaan oma itsenne! Ja finally: Tinderin ei pitäisi olla mitään vakavaa.. eli älkää ottako sitä niin vakavasti!

Mun suurin ongelma tosin on se, että swipeaan niin paljon vasemmalle, että mulle käy usein näin:

soulmate tinder

Unohdinko jotain tärkeää nyt? Kommenttiloota on kuten normaalisi auki 24/7 eli sinne vaan heittämään mielipiteitä ja kritiikkiä. Puss!

Lisää aiheesta löytyy sinkkuelämää-tägin alta.

2 thoughts on “sinkkuelämää: how to tinder

    • Moikka! Joo siis täähän on täysin subjektiivinen analyysi, mutta kiitos :D Kirjoita ihmeessä ja jos/kun oot kirjoittanu, pistä linkkii ois mielenkiintoista lukea! :)

      Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s