ihmemaan joulukalenteri 2015 – luukku 3 : terveelliset suklaapallot

Tämän päivän luukussa ajattelin jakaa uusin lempparireseptini, nimittäin terveelliset suklaapallot! (Siis  terveellinen versio ruotsalaisesta chokladbollenista.. ) Nää voi hyvin tehdä vaikka joululahjaksi jollekkin terveysintoilijalle tai herkkuperseelle, tai tehdä niinkun minä – syödä kaikki itse. Heh.

suklaapallot

Jos nyt ollaan sellaisia, niin gluteeniton, maidoton, vegaani, eikä lisättyä sokeria. Jee. Sellainen respeti. Minähän en noista periaattessa välitä, mä tykkään näistä koska NAMI!

Huom! Reseptissä oli virhe joka on nyt korjattu – pähkinöitä piti olla 50 eikä 100 g. Mutta pähkinäthän on hyviä, joten eipä varmaan haittaa, jos oli vähän enemmän niitä :)

Eli tarvitset:
100 g taateleita (noin 12 kpl, mä käytin kuivattuja)
n. 2 rkl kookosöljyä
2 rkl kaakaota
0,5 dl kaurahiutaleita
n. 2 rkl vettä (mä laitoin puolet vettä, puolet vahvaa kahvia)
n. 50 g murskattuja pähkinöitä (mä käytin tällä kertaa saksanpähkinöitä)
kookoshiutaleita

Tee näin:
Laita kaikki kamat, paitsi kookoshiutaleet blenderiin ja muussaa mössöksi. Tai laita kulhoon ja muussaa sauvasekottimella. Kunhan muussaat ne. Sen jälkeen tee mössöstä pieniä palloja (tää on aika tricksyy) ja sen jälkeen pyörittele niitä kookoshiutaleissa. Ne hiutaleet voi laittaa vaikka lautaselle niin helpottaa vähän. Laita pallot sen jälkeen jääkaappiin kovettumaan hetkeksi, ennen tarjoilua.

6 thoughts on “ihmemaan joulukalenteri 2015 – luukku 3 : terveelliset suklaapallot

  1. Nam, kuulostaa hyvältä :) olenkin unohtanut vanhat kunnon kookospallot, ne oli pienenä mun ”leipomis”bravuuri :D

    Tykkää

    • Mä en oo melkein koskaan tehnyt kookospalloja vaan enemmänkin niitä sokeriversioita – siis raesokeria päällä, pienenä siis. Mä muistan kerran ku sain joululahjaksi sellaisen puisen uunin, Brio mikä lie, ja tehtiin näitä suklaapalloja, ja mä ihan oikeasti luulin että se uuni paistoi ne pallot :D

      Tykkää

  2. Oooo, mä rakastan suklaapalloja! Jännää muuten, ettei melkein kukaan mun kaveri ole tehnyt niitä lapsenakaan, mäkin kun valmistin palloja myöskin puisella Brion uunilla pienenä :D Tosin meillä on aika paljon ruotsalaisia vaikutteita, kun käytännössä koko sukukin asuu siellä, että johtuiskohan osittain siitä :D

    Oli kiva saada terveellisempi resepti, eihän noita perusversioita uskalla enää nykyään kovin usein ahmia! :D Oon pähkinälle allerginen, mutta manteli saattaisi ajaa saman asian!

    Tykkää

    • Suklaapallot on ihan parhaita, varsinkin Delicato-pallot :3 (Sellaisessa sinisessä rasiassa, kaupasta ostettu..)
      Ja se Brion uuni oli just kova! :D
      Manteli toimi varmasti! Mun luokkakaverit teki näitä ihan ilman pähkinää, ja ihan yhtä hyviä nekin on :)

      Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s