ihmemaan joulukalenteri 2015 – luukku 6: treenistä arkea.

Ensinnäkin, hyvää itsenäisyyspäivää. Itse istun koulussa vääntämässä labraraportin viimeisiä korjauksia (toivottavasti) ennen kun lähetän sen maikoille – Ruotsissahan ei korkeakouluopinnoissa tunneta käsitettä ”lomaa.”

Mutta joo, mulle tuli itseasiassa pieni toivepostaus joulukalenteriin. Nimittäin ystäväni mielestä mun pitäisi kertoa, miten me, jotka liikutaan säännöllisesti motivoidaan itsemme takaisin salille/lenkkipolulle, vaikka oikeasti ei jaksaisi.

dying2

Tämä on vaikea aihe. Mulla vaihtelee motivaatio treenaamiseen aika reippaasti, ja monesti joudun pitämään vakavan juttelutuokion itseni kanssa, jotta pääsisin salille. Tämä on ihan normaalia, ja se on ihan fine. Monesti saan itseni ylipuhuttua salille menosta muistamalla, miltä treenin jälkeen tuntuu. Se fiilis kun on vetänyt itsensä ihan loppuun ja saa pyöräillä/kävellä kotiin viimeisillä voimilla tyhjentämään hyvällä omatunnolla jääkaapin on ehkä parasta ikinä. En edelleenkään ole koskaan kuullut kenenkään katuvansa jotain treeniä – tosin minä mahdollisesti silloin kun loukkasin selkäni :P

pizza

Lisäksi olen aloittanut kirjoittamaan salipäiväkirjaa, jonne kirjoitan päivän treenit, kuinka monta settiä ja kuinka paljon tuli nostettua, kuinka paljon olen nukkunut ja miten meni. Tämä on ehkä tavalliselle liikkujalle vähän too much – ymmärrän sen. Minua se ainakin motivoi hurjasti, kun näen että esmes olen nostanut penkkipunnerruksen ennätystä 2.5 kilolla – lisäksi olen ehkä vähän äärimmäisen kilpailuhenkinen ihminen, joten saan tästä mukavat kikit. Mun koutsattavat (olen nääs aloittanut koutsaamaan ihmisiä :D Ihan siis oikeita ihmisiä!) yleensä kirjoittavat almanakkaansa milloin ovat treenanneet – jotta he saisivat vähän kokonaiskuvan siitä, että he edistyvät. Salipäiväkirjan tulee olla nopeasti täytettävissä, eikä mikään romaani tyyliin ”rakas päiväkirja tänään minä olin salilla ja blablabla” – koska rehellisesti kuka nyt jaksaa istua kirjoittamassa tuollaista sontaa monta kertaa viikossa, kun voi esmes katsoa Netflixiä?

Ennen treenasin, jotta laihtuisin, nykyään treenaan vain ja ainoastaan hyvinvoinnin takia. Kysyin jopa tätä postausta varten monelta koulukaverilta (mehän kaikki treenataan more or less monta kertaa viikossa kaikki) ja tuttavapiiristä, miksi treenaavat. Ja monet sanovat tätä samaa: Hyvinvointi. Ei suuremmat lihakset, ei laihduttaminen, eikä vahvemmaksi. Kun vaihtaa perspektiiviä treenaamiseen (ei ulkoiset – esmes x kg laihdutus – tavoitteet vaan sisäiset -hyvä olo) niin se lisää sisäistä motivaatiota – joka kohentaa itseluottamusta, sekä myös edesauttaa saaman säännöllisen rytmin liikkumiseen (Weinberg & Gould, 2010). Lopputulos on kuitenkin sama – suuremmat lihakset ja mahdollinen laihtuminen what not, tosin vaan ilman sitä psyykkistä stressiä. Niin ja olo on huomattavasti parempi.

gym

Lisäksi kannattaa vähän suunnitella viikon ajan, että mihin väliin voisi heittää treenit. Tosin, jos suunnitelma pettää – esmes tulet kipeäksi tai joku muu meno estää treenit – se ei ole koko maailmaa, voit treenata yhtä hyvin toisena päivänä. Tämä tapahtuu jopa koulukaverilleni, joka huippu-urheilija, sekä mulle –  monesti istun ihan koomassa sängyssä ja yritän epätoivoisesti saada itseäni liikkeelle – mutta kun ei vaan jaksa. Jos olen aivan liian väsynyt en lähde treenaamaan vaan jään sängynpohjalle makaamaan. Ja se on ihan fine. Koska ei myöskään saa unohtaa lepoa. Ja edelleenkin, pitää olla kiltti itselleen, ettei sitten ala mollaamaan itseään siitä, ettei tullut treenattua vaikka ”piti.”

eatchipsJa sitten se tärkein kohta – kohta, jonka kaikki olemme käyneet läpi joskus – Älä. Aloita. Liian. Rankalla. Treenillä. Koska parin viikon päästä tulet vihaamaan treenejä ja todennäköisesti et palaa.. (Vähän niinkun joka toinen ihminen, joka aloittaa salitreenit tammikuussa..) Aloita hissukseen. Tätä ei siis voi painottaa tarpeeksi, kerran kaksi viikossa – ei joka päivä. Ihan aikuisten oikeasti. Jos aiot muistaa jonkun näistä pointeista, muista tämä. PIKKUHILJAA! Siitä sitten pikkuhiljaa alat laittaa lisäpainoja/vauhtia mitä lie ja treenaamaan useammin.

Kysyttävää?

2 thoughts on “ihmemaan joulukalenteri 2015 – luukku 6: treenistä arkea.

  1. Hmm, toi päiväkirja olisi kyllä hyvä! Vaikka ei salilla kävisikään (köh köh..) niin esim. lenkkeilyt ja uintisuorituksetkin voisi kirjata ylös :D

    Tykkää

    • Ehdottomasti voi! :) Mulla on ihan semmoinen erityisesti salitreeniä varten tehty päiväkirja jonne voi kirjata setit etc.. mutta muuten noita treenikalentereita on vaikka kuinka paljon erilaisia – ainakin ruotsissa :P

      Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s