ihmemaan joulukalenteri – luukku 12: muutama vinkki salille

Viikonloppu on ollut so far aika intensiivinen, mutta yritys on kova kalenteria varten (kahdentoista päivän putki piipöl!), joten ajattelin antaa muutamat hyödylliset vinkit salitreeniä varten.

Jos joku nyt siellä marmattelee, että hohhoijaa tää akka vaan jauhaa salitreeneistä eikä mistään kivasta treenistä – mun ”laji” on salitreeni. Deal with it.  Mutta te, jotka kaipaatte vinkkejä salille, vassågoo – tai te, jotka suunnittelette aloittavanne salitreenit, teille nämä voi olla todella hyviä vinkkejä.

– Ensinnäkin, lopettakaa peiliin tuijottaminen liikkeitä tehdessä. Ymmärrän sen, että varsinkin aloittelijana turvautuu paljon peiliin katsomiseen, jotta tietää, että tekee liikkeet oikein, esimerkiksi että, selkä on suorassa maveja tehdessä. Mutta tämä aiheuttaa sen, että niska on anatoomisesti väärässä asennossa ja voi myöhemmin itseasiassa aiheuttaa ongelmia. Sen sijaan opi tuntemaan liike, tuntuuko liike oikeissa lihaksissa. Jos esimerkiksi hauiskääntö tuntuu selässä – niin teet jotain väärin. Eli katse pois sieltä peilistä HETI!

– Treenaa koko kroppa läpi. Vaikka unelmana on ne sairaan isot haukkarit ja rintalihakset (miehet hoi) ja muhkea iso perse (tytöt hei) niin pelkän yhden lihasryhmän treenaaminen ei ole fiksua. Pelkkää treenattu yläkroppa näyttää ihan oikeasti tyhmältä. Ja pelkkää persetreeni voi aiheuttaa ihan sairaasti selkävaivoja tulevaisuudessa (lupaa, parin vuoden kulutta tulee joku ”selkävammabuumi” – koska melkein joka ikinen likka jonka olen salilla nähnyt treenaa vaan perseliikkeitä.)

– Vaihda treeniohjelmaa edes joskus. Eikä vain siis liikkeitä. Jos olet treenannut noin 2 vuotta lihaskasvutreeniä (8-12 toistoa per setti, 30-60 s huilia) vaihda maksimivoima treeniin (1-5 toistoa per setti, ja 2-3 minuuttia huilia settien välissä) tai räjähtävää voimaa (joka tosin vaatii peruslihaskunnon – eli älä aloittelijana lähde tekemään tällaista treeniä, koska se on aika rasittavaa jänteille. Aloitteija, aloita aina lihaskasvu/massatreenillä, koska se tekee jänteistä kestävämmät myös..) Lupaan, että kehityt nopeammin.

– Eikö sulla ole treeniohjelmaa? Menetkö salille tekemään mitä ikinä huvittaa, ja petyt ettei lihakset kasva, tai voima kehity? Systemaattinen, progressiivinen treeniohjelma is the shit. Eli se että seuraa jonkinlaista treeniohjelmaa, voi olla koko kroppatreeni, 2- tai 3-jakoinen. Jos ohjelmassa lukee, että pitäisi tehdä 12 toistoa, mutta pystyt tekemään 13 niin se tarkoittaa sitä, että tulisi laittaa lisää painoa seuraavalla kerralla.

ptwondermary

-Ja älkää treenatko Smithissä! Smithlaite on tuo kuvassa oleva hässikkä (GYMSELFIE – kun pamautin pääni tankoon, jos kunnolla katsotte, näette kaksi punaista kohtaa mun otsassa.. onneksi olin yksin salilla). Smithlaite voi olla ihan hyvä aloittelijalle (kuten esmes mulle, nyt kun satsaan penkkipunnerrukseen, koska mä pelkään ihan sikana, että se tanko tippuu mun kurkun päälle ja mä delaan, koska treenaan yksin. Ja mä en ole valmis kuolemaan ihan vielä. Ensin pitää saavuttaa jotain hienoa elämässä. En vaan kehtaa pyytää niitä meidän salin hunkseja spottaa mua, koska oon vielä niin heikko penkkipunnerruksessa :D Mutta odottakaa muutama kuukausi, niin otan koulun ennätyksen mun nimeen .. :3 Exää oon tosin pyytänyt apuun joskus, koska se on yhtä heikko kuin minä.. Joten vedän Smithissä 24/7:issä.. Jepp hankin kortin sinne taas.) Mutta kyykkyjä Smithissä? Fuck no.

Kaksi syytä: 1) Smithissä ei tarvitse stabiloida keskivartaloa yhtä paljon kuin kyykyssä. Ja sen takia kyykky on niin mahtava liike, koska se on kokokroppaliike (melkein) juuri sen takia, koska pitää pitää keskivartalo paikoillaan – ja selkä suorassa. 2) Smithin liikerata on täysin suora, eikä siis normaali, niinkuin kyykyssä, jossa se on aavistuksen kaareva. Katsokaa allaoleva video, jos haluatte paremman selityksen :D

2 thoughts on “ihmemaan joulukalenteri – luukku 12: muutama vinkki salille

  1. Kiitos vinkeistä! Mä oon aika huono ja arka salilla kävijä, tuntuu että teen kaiken väärin enkä osaa mitään ja olen niin heikko, etten kehtaa, mutta täytyis oikeesti ottaa itseäni niskasta kiinni, sillä salitreenistä tulee aina niin mahtava fiilis jälkeenpäin. Ja tässä mun asenteessa on kyllä niin paljon parantamisen varaa, eihän sitä voi oppia ja kehittyä ellei yritä :D Tarvitsin niin paljon apua treeniohjelman tekemiseen ja ihan muutenkin opastusta, että huh :D

    Tykkää

    • Pikkuhiljaa, babysteps – kyllä se siitä sitten lähtee, jos vaan motivaatiota ylläpitää.. Kannattaa aloittaa laitteilla, jos treenaa yksin niin oppii ne liikeradat. Ja suuret lihasryhmät ennen pieniä: jalat, selkä, rintalihakset, vatsalihakset,hartiat, haukkarit ja ojentajat ;) Aina voi kysyä apua salin henkilökunnalta – se on niiden työ kuitenkin :D

      Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s