ihmemaan joulukalenteri – luukku 16: mitä pitäisi syödä?

Saan melkein päivittäin kysymyksiä siitä mitä syön koska ”treenaan niin paljon”, pakkohoan mun on seurata jotain tiettyä diettiä. Tämä on erityisen kuuma keskustelunaihe töissä, jostain syystä, jossa melkein joka ikinen kolleega vetää jotain diettiä ja useat treenaavat työkaverit ihmettelevät, miten saan ängettyä mukaan tarpeeksi proteiinia ruokavalioon – koska proteiin on tärkeää, jos haluaa isot lihakset.

Homman nimi on kuitenkin se, etten laita hirvittävästi energiaa ruokailuun. Siis makrojen laskemiseen (makro = proteiini, rasva, hiilari.) Syön ihan oikeasti mitä huvittaa. Okei, pidän huolen siitä, että syön jotain ennen treenejä – sekä proteiinia, että hiilareita. Ja sama treenien jälkeen – proteiinia ja hiilareita. Mutta muuten nääh – ei jaksa laittaa energiaa kaloreiden laskemiseen tai vastaavaan.

Mun ruokafilosofiassa on kolme kulmakiveä: 1) Tasapaino – kun perusta on suhteellisen terveellinen, voi välillä syödä jotain hyvää. 2) Annoskoko – vaikka söisi kuinka ”terveellistä” ruokaa, annoskoko ja kokonaisenergiamäärä on se tärkein, eikä liian vähäinen energiansaanti, eikä tosin AIVAN liikaakaan. 3) Ei ne kalorit, vaan ravinnon sisältö.

En aio sen enempää lähteä kertomaan kuinka ”tulisi” syödä, koska se on äärimmäisen yksilöllistä rippuen energiantarpeesta ja tavoitteista (lisää voimaa, laihduttaminen, massan lisääminen, kova treeni, sohvaperuna, huippu-urheilija (joilla on ihan omat eväät.. pun intended) jne. Minun tavoitteet tällä hetkellä on lisätä voimaa ja tulla Ruotsin vahvimmaksi naiseksi (höhö, kelatkaa sitä ironiaa, että Ruotsin vahvin nainen on suomalainen.. :D ainahan sitä voi unelmoida..) – ja se tarkoittaa sitä, etten voi olla negatiivisella energiatasolla – eli syödä vähemmän kuin mitä kulutan.

Mun ruokapäiväkirja esimerkkipäivältä näyttää more or less tältä:

vaniljaproteiinipuuro– Aamupala: 2 kuppia kahvia + rasvaton maito. Kaurapuuroa, jossa on ruohittua pellavansiemeniä ja psylliumsiemeniä, heraa, manteleita ja pakastemarjoja.

– Välipala: Kuppi kahvia + rasvaton maito ja hedelmä (koulussa) tai avokaadoa ja raejuustoa.
kanapasta– Lounas: Kanapastaa (jossa on kanaa, pastaa (obviously), rapsiöljyä, tomaattia, herkkusieniä, kesäkurpitsaa, vähän kevyt creme fraichea ja parmesanjuustoa)

– Välipala: Banaani + heraa treenien jälkeen.

– Illallinen: Lohipastaa (periaatteessa sama kuin lounas, mutta lohta kanan sijaan. Tämä on niin hyvää, että syön sitä periaatteessa joka ikinen päivä. Kahdesti. Ihan oikeasti.)

– Iltapala: Kaurapuuroa voinokareella, 2 kananmunaa (keitetty/paistettu) ja hedelmä.

Välillä, jos nälkä yllättää vedän yhden välipalan lisää – ja se tapahtuu aika usein.

MUTTA, päiväni voi myös näyttää tältä:

– Aamupala: sama kuin edellisessä (syön kutakuinkin AINA puuroa)

– Välipala: sama kuin edellinen.

– Lounas: Megaiso salami-brie-sämpylä koulun kahvilasta, Pepsi Maxia ja suklaapatukka.

– Välipala 2: sama kuin edellinen.

texasstar– Illallinen töissä: Hampurilaisateria Örebron parhaimmasta hampurilaismestasta (Texas Star) – extra avokaadodipillä ja yleensä duunikavereiden jämäranskalaiset myös.

– Iltapala: Leipä töissä. Jugurtti tai hedelmä, kun tulen kotiin.

Olisihan tuossa varmasti paljon paranneltavaa. Mutta mulle tämä käy vallan mainiosti. Nyt on kuitenkin menossa bulkkikausi, joten EAT ALL THE FOOD! Keväällä ajattelin ensimmäistä kertaa ikinä deffata, jaksan todennäköisesti yhden kokonaisen päivän haha.

Huvittavintahan tässä on se, että viime viikolla söin jopa kolme kertaa hampurilaisia (plus melkein kaiken mitä eteeni tuli – hirvee stressi töissä), ja kuitenkin laihduin (?) ja vedin penkkipunnerruksessa uuden ennätyksen.

Mainittakoot vielä, että kun aloin syömään vähän enemmän ruokaa, kehonkoostumus on muuttunut huomattavasti (mahdun pienempiin vaatteisiin siis..), paino ei niinkään paljon muuttunut ja voima on kehittynyt radikaalisti. Ja mitä parasta, en ole kieltänyt itseltäni mitään tiettyä ruokaa.

Kysyttävää? Kommentoitavaa?

PS. Sori kauheasti teille, jotka ihan oikeasti luulivat, että saisivat hyviä neuvoja siihen mitä pitäisi syödä.

2 thoughts on “ihmemaan joulukalenteri – luukku 16: mitä pitäisi syödä?

  1. Hahah :D Mä katsoin, että voou, onpa hyvännäköinen ruokavalio, kunnes eteen pomppasi tuo hampurilaisaterian kuva ja tuli omat syömiset mieleen :D Mutta siis joo, joka tapauksessa sun ruokavalio vaikuttaa hyvältä ja näköjään sopii sulle loistavasti. Eikä siinä nyt olekaan mitään iloa, että orjallisesti noudattaisi tiettyä ruokavaliota eikä voisi koskaan sallia herkkuja tai vaikka niitä hampurilaisia itselleen.

    Tykkää

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s