ihmemaan joulukalenteri 2015 – luukku 17: mikä on hyvä tavoite?

Taisin mainita aiemmin, jossain sivulauseessa tavoitteista jotakin – olen liian poikki lukeakseni mitä olen kirjoittanut – mutta ajattelin vähän kirjoittaa siitä, miksi tavoitteita kannattaa olla ja mikä on hyvä tavoite.

Eli, miksi tavoitteita? Koska on huimasti näyttöä siitä, että tavoitteet – oli kyseessä sitten treenitavoitteet, tavoitteita elämässä/koulussa/töissä you name it – lisäävät motivaatiota ja antavat suunnan mitä kohti pitäisi tehdä töitä (Weinberg & Gould, 2010.) Esimerkkinä voisi heittää sen, että treenaa mitä sattuu salilla verrattuna siihen, että treenaa salitreenin mukaan ja tavoitteena on nostaa penkistä 10 kg enemmän puolen vuoden päästä, kuin tänäpäivänä. Voisin melkein lyödä vetoa siitä, että penkkipunnerrustyyppi on halukkaampi mennä salille.

Mutta mikä on sitten hyvä tavoite? Monet sanovat, että hyvän tavoitteen voi laittaa niin sanottuun SMART-malliin (eli Specific – tarkasti määritelty, Measurable – mitattava, Achievable – tavoitettavissa, Realistic/relevant – realistinen, Time bound – aikataulutettu) Esimerkkinä voi olla sama kuten yllä: Nostaa 10 kg enemmän (mitattava) puolen vuoden päästä (aikataulutettu)  – on realistinen (riippuen henkilöstä), tavoitettavissa (eli ei ole 100 kg enemmän) ja tarkasti määritelty. Monet sanoisivat, että 10 kg laihdutus on myös hyvä tavoite, koska se täyttää edelläolevat kriteerit.

lower your standards

Kuitenkin itse väittäisin, ettei kaikkia tavoitteita voi laittaa SMART-tavoitteeksi. Enkä varsinkaan menisi laittamaan laihdutustavoitteita siihen kategoriaan, koska laihtuminen yleensä riippuu monesta muusta asiasta, suuremmaksi osaksi elämäntapamuutoksien kautta (treenin, dietin takia) ja elämäntapamuutos on käyttäytymisen muutoksia juuri sen takia, koska syö terveellisemmin ja liikkuu enemmän. Lisäksi jokaikinen, joka on koskaan laihduttanut, tietää miten paino voi heittää jopa kilon päivästä päivään (tämä koska nestetasapaino) ja se voi olla negatiivista motivaatiolle (kuten olen huomannut koutsattavieni kanssa, kun heillä oli laihdutustavoitteita.) Hyvänolon tunne voi myös olla yksi tavoite – tai tulla terveäksi, tosin nämä ovat aika subjektiivisia käsitteitä (minun käsitys terveydestä eroaa todennäköisesti sinun käsitteestä.)

Joten minä sanoisin, että hyvä tavoite on urheilullinen tavoite – jonka voi laittaa SMART-malliin ja sen tuloksena paino yleensä tippuu. Olen jankuttanut tästä aika paljon koutsattavieni kanssa, ja vihdoinkin poletti tippui paikoilleen ja määriteltiin uudestaan heidän tavoitteensa. Paino muutenkin on aivan liian isossa fokuksessa meidän yhteiskunnassa, joten siitä stressistä voisi luopua ihan kokonaan (mitä se vaaka edes sanoo, ihan oikeasti? Se ei sano mitään kehonkoostumuksesta, vaan vaan siitä kuinka paljon maan vetovoima vetää meitä alas kohti maata)

Urheilullisen tavoitteen avulla pystyy kuitenkin mittaamaan tavoitteen esimerkiksi aikana (juosta 5 km alle 20 minuuttia), etäisyytenä (juosta 10 km), nostettu määrä painoja (penkki 100 kg) jne. Terveyden voisi kuitenkin vaikkapa määritellä niin, että pääsee eroon jostain lääkityksestä (vaikkapa verenpainelääke – joka on yhden mun koutsattavan tavoite.) Mutta hyvänolon tunne on myös omasta mielestäni hyvä tavoite, koska se lisää sitä sisäistä motivaatiota. Tavoitteita voi hei olla monia!

looking good

Mutta summasumarum on kuitenkin se, että määrittele tavoitteesi, tee aikataulu, jolloin haluat päästä tavoitteesi, pitäen huolta siitä, että se kuitenkin on realistinen. Ja sitten pitää vielä pitää sekin fakta asia mielessä, että voi tapahtua jotain matkan varrella, joka tekee sen ettet tule pääsemään tavoitteesi – vaikkapa sairastuminen, loukkaantuminen, tai stressi ihan normaalista elämästä etc – jolloin tavoitteen uudelleenmäärittäminen on tärkeää.

LifeGoals

Itse olen oppinut tämän kantapään kautta, kun pari vuotta sitten laitoin omaksi tavoitteeksi nostaa maastavedossa 100 kg. Mutta sitten loukkasin selkäni, enkä voinut pitkään aikaan nostaa mitään painavaa, ja sehän johti siihen, että sain ”luovuttaa” tavoitteeni suhteen – joka johti melkeinpä masennukseen. Kuitenkin laitoin tavoitteeni uusiksi – kuntouttaa selkää ja oppia nostotekniikan kunnolla, jotta voisin pikkuhiljaa palata painavien nostojen ääreen. Ja nyt, kaksi vuotta (give or take) myöhemmin, olen kuntouttanut selkäni ja olen 5 kg alkuperäisestä tavoittesta, joka on myös nykyinen tavoitteeni – ja keväällä aloitin 30 kilosta.

Mikä on sinun tavoitteesi vuodelle 2016, jos lähtisit muokkaamaan sitä näiden vinkkien avulla?

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s