ihmemaan joulukalenteri 2015 – luukku 20: voiko bodypumpilla kasvattaa lihaksia?

Lyhyt vastaus on ei. Tai kyllä, jos et ole koskaan liikkunut aiemmin.. mutta siinä tapauksessa saa tuloksia ihan vaikka lenkkeilemällä.. tai nostamalla vaikka maitotölkin..

crewsSyy miksi Body Pump ei kasvata lihaksia on toistojen määrä – niitä on meinaa ihan tajuttomasti niitä toistoja per tietty lihasryhmä. Sanotaan, että kun toistojen määrä nousee sinne 15 pintaan niin treenataan lihaskestävyyttä (ja kuorman määrä on silloin noin 30% 1 RM:stä (repetition maximum – eli se määrä kuormaa, jota jaksaa nostaa ainoastaan yhden kerran.)

Eli jos tavoitteena on kasvattaa lihaksia, kannattaa suunnaksi ottaa ihan tavallinen kuntosali (ehkä voi tehdä jotain kehonpainon avulla.. mutta se ei ole nyt postauksen idea..) ja nostaa painoja sen 8-12 toistoa per setti (1-3 settiä per liike.) Ja silloin se kuorma on siinä about 60-80% 1 RM.

Suosittelenko Pumppia treenimuotona? Kyllä ja ei. Kyllä siinä mielessä, että jos siitä tykkää, niin treenaa sitä – niinkun sanoin ensimmäisessä luukussa. Mutta muuten? Koska salissa on yleensä YKSI vetäjä, joka seisoo edessä, eikä välttämättä ehdi/jaksa kävellä ympäri katsomassa, miten ihmiset nostelee niitä painoja. Kuinkakohan monta kertaa olen nähnyt selkiä, jotka muistuttavat juustonaksuja tai aivan liian notkolla? Liian usein. Se tekniikka ON tärkeää – erityisesti jos tehdään toistoja nopeasti, muuten voi hosatessa tulla loukkaantumisia (minä olen siitä kävelevä esimerkki.. tai just ja just kävelevä haha..) Mutta, jos tekniikka on hallussa – go for it.

Itse en todennäköisesti koskaan tule palaamaan Pumppiin, koska edelleen traumoja siitä, kun loukkasin selkäni. Heh. Tai mistä sitä tietää, face your fears, tai jotain vastaavaa :D

Niin ja vielä yksi side note – eli jos normaalisti treenaat kuntosalilla, ja menet Pumppiin ja olet kuollut noin kolmen sekunnin jälkeen (niinkun esmes minä) niin se ei tarkoita sitä, että olet huono ja heikko (note to self). Vaan sitä, ettet vaan ole treenannut lihaskestävyyttä. Koska summasumarum on kuitenkin se, että tulee hyväksi siinä mitä treenaa (niinkun sanotaan, harjoitus tekee mestarin.)

Kysyttävää?

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s