kuinka päästä (takaisin) treenirutiineihin.

Toissapäivänä töissä juttelunaihe oli motivaation puute ja urheilu/treenaaminen/liikkuminen tai lähinnä liikkumattomuus. Kuuntelin toisella korvalla kun työkaverit keskustelivat siitä, miten itseasiassa tykkäävät todella paljon liikkumisesta, mutta eivät kertakaikkiaan pääse salille tai liikkeelle ollenkaan. Jotkut olivat sitä mieltä, että treenata ehtii vain vapaapäivinä ja toiset sanoivat etteivät silloinkaan ehdi koska pitää tehdä kaikkea muuta. Ajanpuutteeseen oli monia eri syitä – milloin väsymys, perhe-elämä, opiskelu, työt jne. He vetivät sitten minut mukaan tähän keskusteluun, koska luulivat, että koska kävelen joka paikkaan (pyörä edelleen paskana, ja liian köyhä autonomistajaksi) ja pyöräilen töissä mieluiten (koska pelkään kuollakseni taskupysäköimistä (en nimittäin osaa)) ja koska käyn suhteellisen usein salilla ja/tai uimassa ja opiskelen vielä urheilua, että liikkuminen minulle on tottumus, enkä koskaan joudu käymään mitään sisästä kamppailua itseni kanssa, jotta pääsisin salille.

Ehei. Fear not my furry friends, minäkin olen vain tavallinen kuolevainen. Myös minulla on ajoittan todella vaikeaa ylipuhua itselleni, että on aika mennä salille. Löhöily sohvalla syöden karkkia ON, ah, niin ihanaa, kävely kaupungilla aurinkoisena päivänä kädet täynnä jäätelöä on sekin vain aivan liian ihanaa. Puhumattakaan siitä miten ihanaa on olla tekemättäyhtään mitään välillä. Kuka ihmeessä nyt ihan oikeasti jaksaa herätä kukonpieremän aikaan ja mennä salille ennen töitä? (Minähän käyn salilla yleensä aamupäivästä – kun olen iltavuorossa.)

gnaah

Vaikka ajoittain on hankalaa motivoida itseään salille, ehdin sinne kuitenkin noin 3-4 kertaa viikossa ja kerran uimaan – hyvänä viikkona. Aloin siis miettimään, että miten ajattelen ja mitä teen, koska palaan yleensä uudestaan ja uudestaan. Tässä on muutama vinkki, miten minä ajattelen omasta treenaamisesta.

becausecoffee1. Älä stressaa. Liikunnan ei tule olla yksi lisää stressinaihe, vaan hauskaa ja tapa purkaa stressiä. Jos ei tänään tunnu siltä ettei kykene, niin tänään ei kykene. Ja se on ihan fine. Sanotaan vaikka, että aamulla päätän, että menen spinningille (en menisi, mutta sanotaan nyt näin esimerkkinä), mutta työpäivä on aivan liian hektinen, juoksen kuin päätön kana ympäri taloa ja kaupunkia ja hädin tuskin ehdin syödä lounasta, saati käydä veskissä ja päivän pätteeksi pitäisi vielä juosta äkkiiäkkii spinningille, kun keho on sanomassa sopimusta irti, ja itkettää vain ajatuskin siitä, etten saa ottaa hetkeäkään rauhallisesti – juu ei tule kesää. Menen yleensä kotiin. Tai jos aamulla herään ja ei vaan tunnu siltä, että haluaa istua aamupäivän lukien hyvää kirjaa ennen töitä – niin sitten teen sen. Kyllä minulle sitten tulee niitä energisempiä päiviä, kun salille meno ei tunnu ollenkaan vaikealta – vaalin siis niitä päiviä. Siiltä se sitten lähtee käyntiin paremmin se rutiini ja jaksaa mennä urheilemaan, vaikka olisikin hieman väsynyt.

Tired

2. Nuku kunnon yöunet. Väsyneenä ei jaksa tehdä mitään. Silloin helposti snoozaa puolet aamusta tai ottaa suorimman tien kotiin töiden jälkeen (eikä siis sinne salille, vaikka salikamat onkin mukana..) Onhan se niin, että sarjojen katselu on parasta yömyöhään, mutta on ehkä pakko tunnustaa itselleen, että nukkuminen on itseasiassa todella tärkeää, jotta jaksaa (ihan noin muutenkin töissä/koulussa, saati salilla tai lenkkipolulla). Kuinka paljon tulee nukkua en osaa sanoa, koska määrällisesti se vaihtelee yksilöltä toiselle, mutta sanotaanko vaikka että siitä tietää, että on nukkunu tarpeeksi, kun herää virkeänä.

2. Babysteps. Mitä ikinä harrastatkaan, lenkkeilyä, salitreeniä, uintia – you name it.. Jos päämääräsi on treenata viisi kertaa viikossa, aloita huomattavasti pienemmällä määrällä ja lisää määrää pikkuhiljaa. Varsinkin, jos on aloittelija, pienempi määrä on parempi kuin mennä all in. Eli käytännössä aloitan paussin jälkeen parilla kevyellä treenillä, seuraavana viikkona määrä on sama, mutta lataan enemmän painoa tankoon, ja sitä seuraavana viikkona lisään yhden päivän/tai lataan entistä enemmän painoja. Tällä tavalla keho tottuu pikkuhiljaa liikkumiseen, eikä esmes lihaskivusta tule niin pahaa, että haluaa amputoida ruumiinosia.. Eli ei mitään sadan kilon maveja paussin jälkeen, hell to the no.

victorydance3. Löydä treenimuoto, joka on mielestäsi kivaa. Oletko vuosittain hankkinut joka syksy/uusivuosi salikortin, käynyt muutaman kerran mutta sitten todennut, että voihan helvetti mitä paskaa – ja jättänyt sen jälkeen kortin jonnekkin keittiönlaatikkoon homehtumaan, koska et pidä salista? Jos löydät treenimuodon, joka on mielestäsi hauskaa, palaat suuremmalla todennäköisyydellä takaisin siihen. Minustakaan ei koskaan tullut mitään juoksijaa, koska jos juoksee vain 3 kertaa vuodessa ei tee mitään edistyksiä… Koska juoksu noin yleensä on aivan järkkyä kuraa..

pizza4. Syö ruokaa, ja riittävästi. Kun monet aloittavat uuden ”kuntokuurin” (eikö vain voitaisi kutsu sitä uudeksi elämäntyyliksi, eikä mieluiten elämäntaparemontiksi .. iik miten vihaankaan tuota sanaa..) niin he luulevat, että minimoimalla ruuan määrää yhdistettynä suureen määrään liikuntaan saa parhaimman ja nopean tuloksen. Kuitenkin unohdetaan että se ruoka on kuitenkin kehon polttoainetta, eli sitä tarvitaan. Ja sitä tarvitaan varsinkin palautumiseen, yhdistettynä kunnon yöuniin. En ikinä tule antaa mitään vinkkejä siitä, miten ”lomakiloista” pääsee eroon, paitsi sanomalla: syö sopivasti – ei liikaa, ei liian vähän ja liiku. Ai mitä pitää syödä? No ihan tavallista ruokaa.

dying5. Mieti mielessäsi, miltä treenin jälkeen tuntuu kehossa. Tämä on ehkä se, joka auttaa minua eniten menemään salille. En oikein osaa sanoilla kuvailla, miltä minusta treenin jälkeen tuntuu, se on jonkinlainen euforinen fiilis, jossa selkä- ja polvisäryt ovat hetkellisesti poissa ja tilalla on vain sairaan väsyneet lihakset ja olen aivan loppu, mutta samalla todella onnellinen. Minun on muutenkin liikuttava, koska liikkumattomuus aiheuttaa minulle kovia särkyjä varsinkin selkään – joten pelkkä pelko särystä saa minut liikkeelle. Se ja se, että liikkumisesta tulee hyvä olo on minun suurin motivaattori. Ja se onnellisuuden tunne. Onhan se totta mitä sanotaan, kukaan ei yleensä kadu tehtyä treenejä.

joker_plan
6. Suunnittele. Yleensä tietää, miltä viikko näyttää ja pystyy siten suunnittelemaan milloin olisi saumaa mennä jumppatunnille, salille tai juoksemaan. Sitten muista vielä sekin, ettei hyvän treenin tarvitse kestää tuntikausia. Tunti riittää, jopa vähempikin – kunhan se treeni on hyvin suunniteltu (pyydä tarvittaessa apua asiantuntijalta, sitä varten ne on olemassa) Omat treenit kestävät harvoin yli tunnin, useimmiten 45-50 minuuttia (siis salitreeni, cardiot kestää yleensä sen 20 minuuttia, sitä enempää en suostu polkemaan..)

Olen usein lukenut, että on huomattavasti helpompaa mennä salille, jos ottaa treenikamat mukaan töihin. Eeeeei toimi, ellei sali ole työpaikan ja kodin välillä. Näin siis omasta mielestäni. Menen kuitenkin kotiin jos olen liian väsynyt. Se siitä mahtavasta suunnittelusta. Kolme kertaa olen tosin tässä onnistunut kesän aikana. Kolme. Kertaa. Noin sadasta.

Kun nämä kaikki edellä mainitut asiat ovat kunnossa tarvitsee vielä yhden lisän tuohon listaan. Nimittäin päättäminen siitä, että huomenna aikoo liikkua. Se ei ehkä toimi ihan jokaikinen kerta, mutta mitä päättäväisempi on, sitä useammin itseassa pääsee liikenteeseen. Tai siis näin minä toimin.

Kuinka sinä motivoit itsesi liikkeelle? Onko lisää vinkkejä?

PS. Vihdoinkin sain tämän tekstin julkaistua, kirjoittamiseen meni ”vain” kuukausi. Jotenkin mielestäni oli todella fiksua tehdä kuukauden kokopäiväduunit kolmen viikon aikana, jotta voisin matkustaa viikoksi Suomeen (koska mullahan ei ole mitään palkallista lomaa.. 5 työpäivää jäljellä!) – ja sitten sen päälle vielä opiskella yksi ekstra iltakurssi etäopiskeluna. MUTTA – olen silti päässyt salille monesti – koska päättäväisyys ja suurimmaksi osaksi suunnittelu. Tällä kaikella on tietenkin negatiiviset seuraukset: jouduin sanomaan so long sosiaaliselle elämälleni (mitä se on, voiko sitä syödä?) En suosittele.

PPS. Nyt kun syyslukukausi lähti käyntiin, lue mun vinkit siitä miten pienellä budjetilla voi liikkua ja syödä terveellisesti. Täältä ja täältä.

Mary ♥ Kommentit

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s